Friday, November 18, 2011

BERIBU KEBAIKAN TETAPI KESALAHAN YANG SATU JUGA YANG NAMPAK

Sudah menjadi lumrah kehidupan manusia, sekiranya kita melakukan kebaikan beberapa ribu kali pun tiadak ada yang ambil kisah atau ingin diperkatakan. Malahan kebaikan seseorang itu akan dilupakan dan hilang begitu sahaja. Tetapi sekiranya kita melakukan kesalahan walaupun hanya sekali akan diperkatakan orang siang dan malam. Malahan ceritanya akan ditokok-tambah menjadi lebih sedap didengar. Apakah cerita kebaikan tidak sedap didengar?? Mungkin tiada promosi agaknye? Mungkin promosi membuat kejahatan lebih diutamakan agaknye…!! Bak kata orang….kalau tengok orang naik motor kalau tak jatuh tak ada fun…tapi kalau jatuh bergolek-golek barulah ada fun….!! Nyata semua ini adalah gara-gara hasutan syaitan yang sentiasa menyesatkan dan sentiasa bersungguh-sungguh untuk memastikan kita semua dalam kesesatan…!!

Untuk Renungan!!

Thursday, October 6, 2011

PENDENGKI LEBIH RENDAH MARTABATNYA DARI YANG DIDENGKI..!!

Kedengkian(hasad) itu seperti makanan masin yang sentiasa merapuhkan tulang. Hasad itu juga seperti penyakit kronik yang selalu merosakkan tubuh secara perlahan-lahan sehingga membusuk. Ada ungkapan “Tidak ada yang menyenangkan dari seorang pendengki, kerana ia akan selalu menjadi musuh dalam selimut”. Ada pula orang-orang yang berkata seperti ini : “Celaka benar seorang pendengki; memulai dengan persahabatan dan mengakhiri dengan pembunuhan”.

Saya berusaha mencegah diri peribadi saya dan juga anda agar tidak mengidap penyakit dengki. Ini merupakan wujud kasih-sayang saya terhadap diri saya sendiri dan terhadap anda sebelum dapat mencurahkan kasih-sayang kepada orang lain. Bagaimanapun, dengan dengki terhadap orang lain, kita sama halnya dengan memberi makan kesedihan kepada daging-daging kita, memberi minum kegelisahan kepada darah kita, dan menyebarkan rasa mengantuk pelupuk mata kita kepada orang lain.

Seorang pendengki itu, ibarat orang yang menyalakan pemanggang roti, lalu setelah panas ia memasukkan dirinya sendiri kedalam pemanggang itu. Keresahan, kecemasan dan kegelisahan hidup merupakan penyakit-penyakit yang dilahirkan oleh sifat dengki untuk mengakhiri ketenteraman, kesejahteraan dan kebahagiaan hidup. Bencana besar yang menimpa seorang pendengki adalah dikeranakan ia selalu melawan qadha’ (ketentuan Allah), melecehkan syari’at, dan selalu menyeleweng dari ajaran-ajaran yang disampaikan oleh Rasullah SAW.

Sesungguhnya kedengkian itu merupakan penyakit yang tidak bakal mendatangkan pahala, dan juga bukan cubaan yang akan mendatangkan balasan baik dari Allah bagi para pelakunya. Seorang pendengki akan selalu panas ketika melihat orang lain mendapatkan kenikmatan dan kelebihan. Dari itu akan berlanjutan sampai ia mati, atau terkadang sampai kenikmatan orang lain tadi sudah tidak ada lagi.

Semua orang boleh diajak bersahabat kecuali pendengki. Sebab, seorang pendengki akan selalu membawa kita agar meremehkan nikmat-nikmat Allah, menanggalkan semua keperibadian baik kita, melepaskan ciri kehormatan kita, dan meninggalkan semua sejarah baik kita. Itulah, hal-hal yang akan membuat seorang pendengki menerima meskipun mungkin dengan berat hati anda sebagai sahabatnya. Akan tetapi bukankah kita harus berlindung kepada Allah dari kejahatan seorang pendengki ketika mendengki?

Betapapun, seorang pendengki itu tetap seperti ular hitam berbisa yang tidak akan pernah diam sebelum menyemburkan bisanya pada tubuh yang tidak berdosa. Sesungguhnya saya peringatkan anda agar jangan sekali-kali cuba memiliki rasa dengki. Berlindunglah kepada Allah agar tidak bergaul dengan seorang pendengki, kerana Dialah yang selalu mengawasi anda..!!

Petikan artikel dari sebuah buku untuk renungan kita semua..!!

Wednesday, August 10, 2011

MEMAHAMI MAKNA AIDILFITRI

Kehadiran Aidilfitri atau Hari Raya Fitrah sesungguhnya menjanjikan suatu limpahan nikmat yang besar dan harus disyukuri oleh umat Islam. Aidilfitri yang bermaksud Hari Raya Fitrah, Hari Raya kesucian manusia. Disebut juga sebagai hari kembalinya kesucian kepada kita. Kembalinya fitrah kepada kita dan kita pun harus tampil sebagai manusia suci dan baik, sebaik-baiknya kepada sesama manusia.

Aidilfitri itu juga disebut sebagai suatu nikmat perundangan Ilahi. Suatu nikmat besar yang menjadi asas kepada ciri-ciri pembinaan kemanusiaan dan sifat bersatu padu. Malah ia merangkumi asas yang satu iaitu kemurnian rohani, kebenaran dan keadilan, ilmu dan kebijaksanaan serta kebahagiaan dunia dan akhirat.

Hari Raya Fitrah adalah hari kemerdekaan iaitu hari pertama selepas Ramadan di mana orang-orang beriman memperoleh kembali kebebasan diri dan kembali menikmati limpahan rezeki Ilahi selepas sebulan menyerahkan jiwa raga mereka kepada Allah. Ia adalah hari kegembiraan kerana dapat melaksanakan kewajipan dan berkeyakinan memperoleh pahala yang besar di sisi Allah.

Aidilfitri juga puncak kemenangan manusia dalam pertentangan antara akal dan nafsunya, kerana puasa adalah keupayaan manusia untuk menundukkan dorongan nafsu yang sentiasa cenderung kepada pelanggaran ajaran Islam.

Berhari raya juga bererti kembali kepada jati diri manusia sebagai hamba Allah, kepada fitrah kejadian manusia. Di alam azali lagi iaitu sebelum wujud sebagai manusia, kita telah mengakui keesaan Allah s.w.t. dan berjanji untuk mentaati perintahnya. Allah menegaskan dalam firman-Nya yang bermaksud:

Ingatlah ketika Tuhanmu mengambil janji dari anak-anak Adam sejak azali mereka dan mempersaksikannya atas diri mereka sendiri. “Tidakkah Aku Tuhanmu?” Mereka menjawab, betul, kami mempersaksikan atas itu tetapi kamu akan berkata pada hari kiamat, kami telah lalai mengenai hal ini. (maksud al-Quran surah al-Araf ayat 172).

Fitrah juga berkait dengan hanif. Ertinya suatu sifat dalam diri kita yang cenderung memihak kepada kebaikan dan kebenaran. Dalam sebuah hadis disebutkan oleh Rasulullah s.a.w.:

Kebajikan ialah suatu yang membuat hati dan jiwa tenang. Dan dosa ialah sesuatu yang terasa tidak keruan dalam hati dan terasa bimbang di dada. (HR Ahmad).

Maksud dosa dalam hadis tersebut adalah sesuatu yang dirasakan bertentangan dengan hati nurani. Oleh kerana itu, ketika ada polemik mengenai Ibrahim, di mana orang Yahudi mengatakan bahawa Ibrahim ialah orang Yahudi dan orang Nasrani mengatakan bahawa Ibrahim adalah seorang Nasrani, maka al-Quran mengatakan:

Ibrahim bukan orang Yahudi dan bukan pula orang Nasrani, akan tetapi dia adalah seorang yang lurus lagi berserah diri (kepada Allah) dan sekali-kali dia bukanlah termasuk golongan orang-orang musyrik. (al-Quran surah ali-Imran ayat 67).

Iaitu seorang yang hidupnya digunakan untuk mencari kebenaran dengan tulus dan ikhlas. Tanpa semangat golongan atau kumpulan tertentu. Diiringi dengan muslimat, sambil pasrah kepada Allah.

Dalam firman Allah yang lain disebutkan bahawa agama yang benar tidak lain adalah asal kesucian manusia iaitu fitrah. Dalam surah al-Rum, ayat 30, Allah berfirman yang bermaksud:

Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama (Allah), (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. Itulah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya. (maksud surah ar-Rum Ayat 30).

Tahun boleh berganti, zaman boleh berubah. Milenium boleh bertukar dari milenium kedua sampai ketiga. Tetapi manusia tetap sama selama-lamanya sesuai dengan disain Allah. Manusia merupakan makhluk yang selalu merindukan kebenaran dan akan berasa tenteram apabila mendapatkan kebenaran itu. Sebaliknya, kalau dia tidak mendapatkannya, akan gelisah.

Jadi menurut firman Allah di atas, agama yang benar ialah kemanusiaanprimordial (asal). Primordial ertinya sesuatu yang asli, yang berasal dari pokok atau pangkal. Aidilfitri adalah hari raya untuk merayakan kembali fitrah, setelah kehilangan dan ditemui kembali. Hal itu kerana adanya ibadah puasa.

Quraish Shihab dalam bukunya Membumikan al-Quran berpendapat seseorang beraidilfitri dalam erti “kembali ke kesuciannya” akan selalu berbuat yang indah, benar dan baik. Ini adalah kerana kesucian merupakan gabungan dari tiga unsur tersebut (indah, benar dan baik). Melalui kesucian jiwanya, seseorang akan memandang segalanya dengan positif. Ia selalu berusaha mencari perkara-perkara yang baik, benar dan indah kerana ia akan melahirkan seni; mencari yang baik menimbulkan etika; mencari yang benar menghasilkan ilmu. Dengan pandangan yang demikan ia akan menutup mata terhadap kesalahan, kejahatan dan keburukan orang lain. Kalaupun itu terlihat, selalu dicarinya nilai-nilai positif dalam sikap negatif tersebut.

Perlu ditegaskan bahawa perayaaan Aidilfitri sejati merupakan satu kemenangan secara batiniah atau rohaniah. Justeru itu ia harus direfleksikan di dalam peningkatan kualiti perilaku beragama; keimanan yang bertambah kuat dan ketakwaan yang semakin menebal. Kita renungi syair Arab;

“Bukanlah hari raya Aidilfitri bagi orang yang berpakaian dan perabot rumahnya serba baru, namun hari raya Aidilfitri adalah bagi orang yang beriman dan ketaatannya bertambah.”

Sewajarnya juga kesucian lahir dan batin ini menjadi motivasi untuk membentuk kesedaran membantu golongan yang miskin atau tertindas. Dengan kesedaran yang demikian akan membawa kita menjadi manusia yang bertakwa dan mendapat kemuliaan di sisi-Nya.

Dalam kita merayakan Aidilfitri ini setidak-tidaknya ada tiga perkara yang mesti dilakukan iatu,

  • Pertama, bertakbir mengagungkan Allah atas segala petunjuk-Nya, sehingga kita tetap berada di jalan-Nya.
  • Kedua, bersyukur dengan membahagikan rezeki yang diperoleh dengan membayar zakat fitrah
  • Ketiga menahan marah dan saling maaf-memaafkan.

Hal ini sebagaimana diajarkan dalam al-Quran dalam surah al-Baqarah ayat 185 dan ali-Imran ayat 134: …Mereka yang tetap berderma baik dalam keadaan lapang ataupun sempit dan mereka mampu menahan marah, lagi pula bersifat pemaaf kepada sesama manusia.

Justeru itu, suasana lebaran adalah suasana keilahian dan kemanusiaan. Apa yang lebih penting dari itu ialah melalui semangat Syawal kita terus menperbaiki perilaku peribadi, hubungan dengan orang lain serta hubungan kita dengan Allah.

Perasaan

Demikian Aidilfitri sebagai hari pertama umat Islam pulang dari pengembaraan kerohanian setelah sebulan berpuasa dalam bulan Ramadan. Dalam pengembaraan itu, mereka telah meningglkan semua perkara yang digemari kerana Allah dan membentuk dalam dirinya satu perasaan yang sentiasa memerhati dan menjadikan hati dan iman mereka pengawal yang sentiasa menjaga tingkah laku mereka.

Kemunculan Aidilfitri ini mengakhiri satu perjalanan kerohanian yang memerlukan kesabaran dan limpah rahmat dari Allah dan di sinilah bermulanya perjalanan baru yang menggabungkan roh dan jasad yang perlu dikekalkan sebagai persiapan untuk melaksanakan perjalanan mengerjakan haji kelak.


Pengurus Penyelidikan YADIM

Oleh : Mohd.Shauki Abd.Majid


Untuk renungan kita menjelangnya Aidilfitri...!!

Thursday, April 21, 2011

NICE PRESENTATION

video

YAKIN DAN SABAR DALAM MENGHADAPI DUGAAN

Setiap perjuangan dalam hidup pasti akan melalui sedikit sebanyak kesukaran. Jika kita bersabar untuk melalui segala kepahitan, kejayaan dalam perjuangan hidup kita pasti akan mendatang. Sambil itu, janganlah sekali-kali kita lupa akan tanggungjawab kita mentaati Tuhan.

Yakinlah bahawa jika kita gagal atau kecewa sekali tidaklah bermakna kita gagal atau kecewa seumur hidup. Terdapat banyak kisah yang berlaku di sekeliling kita yang membuktikan ketepatan janji Allah SWT itu. Anak seorang petani yang serba kekurangan akhirnya menjadi ahli politik yang disanjungi. Isteri yang patuh pada agamanya dan ditinggalkan suami telah digantikan oleh Allah SWT dengan suami yang lebih baik dari yang dahulu, begitu juga suami yang baik digantikan dengan seorang isteri yang solehah. Orang yang dilucutkan jawatannya lalu membabitkan diri dalam perniagaan akhirnya menjadi seorang usahawan yang berjaya. Begitu juga halnya dengan orang yang asal hidupnya jauh daripada Tuhan, akhirnya menjadi alim disamping berjaya dalam bidang keduniaan yang diceburinya.

Setiap kepahitan akan berkahir dengan kemanisan, asalkan kita bersabar dan berikhtiar disamping tidak lupa akan tanggungjawab kita kepada Allah SWT. Yakinlah dengan janji Allah SWT itu kerana Ia tidak pernah memungkiri janji dan jauh sekali bagi Nya untuk menzalimi hamba yang mentaati Nya. Peringatan Allah SWT supaya kita sentiasa bersabar dalam memperjuangkan hidup kita ini jelas digambarkan dalam firman Allah SWT yang mafhumnya :

“Wahai orang yang beriman ! Bersabarlah kamu (dalam menghadapi segala kesukaran), dan kuatkanlah kesabaranmu (dalam perjuangan), dan bersedialah serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu beroleh kejayaan”. (Ali-Imran : 200)

Pesanan untuk kita semua.


Saturday, March 12, 2011

DURIAN BUKIT GANTANG - DOLU2..!!

Semasa zaman persekolah dahulu sekitar tahun 70an, musim durian adalah yang paling menggembirakan buat kami sekeluarga. Kampong kami(Kampong Pauh) memang terkenal dengan hasil buah durian ni. Bila tiba musim durian kampong kami bertukar menjadi seperti pasar minggu. Setiap pagi orang-orang kampong akan membawa hasil dusun masing-masing untuk dijual kepada pembeli-pembeli yang telah menunggu dengan basikal, motosikal, van dan lori. Pada masa yang sama juga penjual-penjual lain seperti penjual pakaian, barang-barang permainan, makanan dan lain-lain mengambil peluang untuk berniaga disini. Keadaan kampong kami akan menjadi meriah dan ramai saudara-mara dan sahabat handai jauh dan dekat berkunjung untuk menikmati hasil durian ini. Kalau dirumah hidangan pula semuanya ada perasa durian, samada pulut durian, lempuk, tempoyak, kuah durian, ikan keli masak tempoyak, sambal tempoyak dan berbagai-bagai lagi, bak kata semuanya ada durian. Orang-orang kampong tua, muda semuanya gembira, tak ada yang susah hati ataupun yang sakit.

Tetapi yang paling menggembirakan kami ialah duit belanja sekolah tak perlu minta dari emak atau ayah, bak kata kalau musim durian ni nak beli atau makan apa pun kira mewah. Tetapi dulu tak adalah KFC, Mc Donald, ataupun Pizza, jadi masa tu kalau ke bandar Taiping, kami pekena roti canai di restoran Bismillah, ataupun tengok wayang kat panggung REX. Bila tiba hari sabtu dan ahad adalah hari yang paling ditunggu-tunggu, kerana aku akan bangun seawal 6 pagi, selepas sembahyang subuh terus bergegas ke dusun untuk mencari dan mengutip buah durian. Kadang-kadang kami bermalam didusun durian ini kerana adakalanya pencuri pun ambil kesempatan untuk mencuri.

Tetapi kini keadaan sudah berbeza, durian boleh didapati pada bila-bila masa tanpa menunggu musim. PLUS Expressway Bhd telah menyediakan tempat di hentian R & R arah utara dan selatan di Bukit Gantang untuk membeli berbagai-bagai jenis buah-buahan. Majoriti pengunjung singgah di hentian ini kerana ingin membeli buah-buahan tropika, kerana mereka tidak boleh menemuinya di tempat lain malah mereka tidak perlu memasuki kampung untuk mencarinya. Permintaan paling tinggi ialah durian. Selain durian kahwin, pengunjung boleh merasai nikmat durian kampung seperti raja kunyit, durian katak, tupai mas, kucing tidur, capri, sarang semut, durian susu dan durian belimbing.

Pada tahun 2007, Pesta 'Jom Makan Durian 2007' juga telah diadakan dengan dirasmikan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak dan dihadiri oleh pelancong-pelancong dari dalam dan luar Negara seramai 5,000 orang yang hadir. Pesta ini juga merupakan salah satu program pelancongan negeri Perak. Pesta ini telah berjaya mengumpul sebanyak 16 ribu biji durian dan telah dicatatkan dalam “Malaysia Book of Records”. Begitulah ceritanya kehebatan Durian Bukit Gantang.

Kini semuanya tinggal kenangan kerana ayah dan emak sudah tiada lagi dan kemeriahan bila tiba musim durian juga menjadi suram dan tidak semeriah dulu. Sambutan Hari Raya juga tidak seindah dahulu…!! Semuanya menjadi memori indah yang terpahat dalam ingatan aku, tempat kelahiran aku.

Friday, March 11, 2011

WHY DO PEOPLE SAY O.K, OR Okay?

This has remained in my longest wonder, and I never did bother to find out. There’s a few possible source for this: It was used in the 1830s in a Boston newspaper as a joke. There was an humoristic fashion to reduce a phrase to initials, and sometimes the abbreviations were misspelled to add more humor. Someone used O.K. for “all correct” (oll korrect).

The previous explanation is connected with my favorite one, that says that during the Civil War, when batallions returned from the front, the first man in line carried a sign with the number of soldiers killed in action in that group. So the signs stated “9 Killed”, “5 killed” and so on. If the number was zero, they stated “O K”, a perfect mark.

The last one (somehow connected too), tells that during the glorious days of the telegraph, there was a man named Oscar Kent, who never commited mistakes in his transmissions. Then, if the telegraph message was signed “O.K.” all was correct.

Additionally, in German the expression “Ohne Korrekten” means “without correction” and in Greek “Ola Kala” means “everything’s fine”.

So, now we know!

Tuesday, February 22, 2011

DOA SEORANG ADIK

Dua lelaki bersaudara bekerja di sebuah kilang kicap dan sama-sama belajar agama Islam untuk sama-sama mengamalkan ilmunya dalam kehidupan sehari-hari sebanyak mungkin.

Mereka berjalan kaki mengaji ke rumah gurunya yang jaraknya sekitar 10 kilometer dari rumah peninggalan orang tua mereka.

Suatu ketika si abang berdoa memohon rezeki untuk membeli sebuah kereta supaya dapat digunakan sebagai pengangkutan dia dan adiknya untuk memudahkan mereka pergi mengaji. Allah mengabulkannya. Tidak lama kemudian sebuah kereta dapat beliau miliki hasil daripada bonus pekerjaannya.

Lalu si Abang berdoa memohon seorang isteri yang sempurna. Lalu Allah mengabulkan permintaannya. Tidak lama kemudian si abang bersanding dengan seorang gadis yang cantik serta baik budi bahasa serta perangainya.

Kemudian berturut-turut si Abang berdoa memohon kepada Allah akan sebuah rumah yang selesa, pekerjaan yang menyenangkan, dan lain-lain lagi dengan tekad supaya beliau lebih mudah untuk mendekatkan diri kepada Allah.

Dan Allah mengabulkan semua doanya itu.

Sementara itu, si Adik tidak ada perubahan sama sekali. Hidupnya masih sama seperti dahulu. Tetap sederhana. Masih lagi tinggal di rumah peninggalan orang tuanya yang suatu ketika dulu pernah menempatkan beliau bersama dengan abangnya. Namun kerana abangnya seringkali sibuk dengan pekerjaannya, beliau tidak dapat mengikuti pengajian dan si Adik pula seringkali berjalan kaki untuk mengaji ke rumah guru mereka.

Suatu ketika si Abang merenung dan membandingkan perjalanan hidupnya dengan perjalanan hidup adiknya, dan dia teringat adiknya selalu membaca selembar kertas apabila beliau berdoa; menunjukkan adiknya tidak pernah menghafal bacaan untuk berdoa.

Lalu datanglah si Abang kepada adiknya untuk menasihati adiknya supaya selalu berdoa kepada Allah dengan bersungguh-sungguh untuk membersihkan hatinya kerana dia merasakan yang adiknya masih berhati kotor sehingga doa-doanya tidak dikabulkan oleh Allah S.W.T.

Si Adik berasa terharu dan bersyukur sekali mempunyai abang yang begitu menyayanginya, dan dia mengucapkan terima kasih kepada abangnya atas nasihat yang berguna itu.

Hingga suatu saat si Adik meninggal dunia. Si Abang terasa sedih kerana sehingga sampai ke akhir hayat adiknya itu masih tidak ada perubahan pada nasibnya. Jadi beliau merasa bimbang kalau adiknya itu meninggal dalam keadaan kotor hatinya kerana doanya yang tidak pernah dimakbulkan oleh Allah S.W.T.

Si Abang menguruskan rumah peninggalan orang tuanya sesuai dengan amanah adiknya untuk dijadikan sebuah masjid. Tiba-tiba matanya tertumpu pada selembar kertas yang terlipat di dalam sejadah yang biasa dipakai oleh adiknya yang berisi tulisan doa. Diantara tulisan tersebut ialah surah Al-Fatihah, Solawat, doa untuk guru mereka, doa selamat dan ada kalimah di akhir doanya:

“Ya Allah. Tiada sesuatupun yang luput dari pengetahuan-Mu. Ampunilah aku dan abangku. Kabulkanlah segala doa abangku, bersihkanlah hatiku dan berikanlah kemuliaan hidup untuk abangku didunia dan akhirat.”

Si Abang berlinang air mata dan haru-biru memenuhi dadanya. Beliau terharu dan tidak pernah menyangka yang adiknya tidak pernah sekalipun berdoa untuk memenuhi nafsu duniawinya.

Moral daripada kisah ini ialah mungkin kejayaan kita pada hari ini adalah doa dan pengorbanan orang-orang yang sayangkan kita. Jadi janganlah kita berasa sombong dan megah.

Dipetik dari blog : www.izoblog.com

Wednesday, February 2, 2011

LELAKI MALAYSIA TIDAK ROMANTIK ??

Setiap wanita sering kali mengidamkan pasangan berjiwa romantik yang kononnya dapat membahagiakan mereka. Tetapi adakah semua lelaki tergolong dalam kategori itu? Satu kajian antarabangsa yang dijalankan beberapa tahun lalu mendapati lelaki Asia tidak romantik dan sukar menunjukkan sifat penyayang kepada pasangannya.

Pendapat umum secara rambang mengatakan kebanyakan lelaki hanya bersikap romantik ketika di awal percintaan tetapi berubah selepas mendirikan rumah tangga. Namun ada yang tidak sedar, kadang kala sifat itu adalah semula jadi dan biasanya dilakukan secara spontan dan bukan dirancang.

Kebanyakan lelaki pula tidak menafikan sifat romantik mereka akan membuatkan pasangannya bahagia dan wanita terasa lebih disayangi, tetapi tidak kurang juga yang berpendapat sifat itu ada kala merimaskan. Bagi lelaki, sifat romantik hanya boleh dilakukan pada waktu tertentu, mengikut keadaan dan tempat sesuai serta hari sambutan yang diraikan pasangan masing-masing.

Malangnya ada wanita tidak memahami perasaan lelaki yang kebanyakannya sukar menunjukkan sifat romantis dan timbul perkara negatif seperti pergaduhan, krisis, menjalinkan hubungan dengan orang lain dan sebagainya.

Bagi wanita pula hari paling istimewa adalah seperti sambutan hari lahir, ulang tahun perkenalan dan hari kekasih. Mereka selalunya menanti sesuatu yang boleh menjadi kejutan daripada suami atau teman lelaki seperti hadiah, bunga, coklat dan sebagainya.

Pensyarah Pusat Pengajian Psikologi dan Pembangunan Manusia, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Suzana Mohd Hoesni, berkata dari sudut psikologi, terdapat banyak teori yang menerangkan mengenai cinta romantik.

Teori itu yang menggunakan pendekatan intimasi pelbagai dimensi dikenali sebagai Teori Tipologi Cinta yang mana setiap individu lelaki mahupun wanita, dikategorikan kepada enam cara gaya cinta. Cinta itu adalah Storge (Kawan Karib), Agape (Pengorbanan) , Mania (Kepunyaan), Pragma (Logikal), Ludus (Permainan) dan Eros (Romantis).

"Cinta romantis diklasifikasikan sebagai cinta utama yang ada daya tarikan fizikal. Individu yang mempunyai cinta Eros juga obses dengan pasangannya. Mereka selalu menginginkan perpaduan dalam perhubungan cinta termasuk minat dan identiti. Perhubungan cinta Eros itu juga penuh dengan keindahan dan kemesraan yang ditunjuk sepenuhnya dengan membabitkan perasaan menyeluruh, mantap dan termaktub.

"Antara lain, individu berkenaan juga mahukan pasangan menikmati kegemilangan cinta dengan mengingati semua peristiwa dan aktiviti yang dilakukan, memberi hadiah dan mempamerkan kemesraan kepada pasangannya, " katanya ketika dihubungi di sini, baru-baru ini.

Hasil kajian terdahulu mendapati bahawa gaya cinta yang cenderung dimiliki wanita adalah Storge, Pragma dan Agape, manakala jenis cinta yang sering dimiliki lelaki adalah Ludus yang kebanyakannya terdiri daripada mereka yang berada dalam lingkungan akhir remaja sehingga dewasa awal.

Suzana berkata, satu kajian dijalankan untuk memahami mengenai kewujudan cinta di kalangan pasangan berkahwin mendapati gaya cinta yang cenderung dimiliki mereka mempunyai kepuasan perkahwinan tinggi terdiri daripada golongan Storge dan Eros, manakala mereka yang mempunyai kepuasan perkahwinan yang rendah berkait rapat dengan gaya cinta Ludus.

Bagi seorang pekerja sebuah syarikat permotoran, Mohd Syaiful Zainol, 23, yang berasal dari Bayan Lepas, Pulau Pinang, berpendapat romantik adalah sesuatu yang subjektif. Sifat ini bukan ada pada semua lelaki tetapi ia datang dari hati seorang yang mahu memberikan kasih kepada insan tercinta.

"Romantik itu bukan sekadar memberi patung beruang (teddy bear), kad yang penuh dengan kata cinta, bunga pada hari teristimewa, berpegangan tangan ketika berjalan bersama dan makan dengan bercahayakan lilin di hotel mewah atau restoran. Tetapi lebih romantik sekiranya lelaki itu membelai kekasihnya, mengesat air mata ketika dia dalam keadaan sedih serta memberi kata-kata yang romantis mengikut waktu yang bersesuaian.

"Romantis tidak boleh dibuat-buat atau berlakon kerana itu seperti tidak ikhlas, bagaimanapun romantis datang dari hati dan naluri yang inginkan wanita itu mengingati ketika saat genting seperti pergaduhan dan sebagainya. Sifat romantik perlu dihargai oleh wanita kerana ia adalah masa yang sukar dikecapi oleh mereka," katanya.

Ada lelaki yang secara zahirnya dilahirkan dengan sikap yang sangat diidamkan setiap wanita. Selalunya lelaki seperti itu, akan melayan kerenah wanita tanpa mengeluarkan perkataan yang menyinggung. Mereka juga menghargai seorang wanita seperti 'menatang minyak yang penuh serta tidak akan membiarkannya tumpah walaupun setitik'.

Lelaki seperti itu sering melayan kekasih dengan lembut di mana cara itu, akan membuatkan wanita yang mendampinginya berasa seperti dimanjakan dan selamat. Bagaimanapun, awas lelaki seperti itu, bukan semuanya boleh dipercayai. Mereka juga ada kala akan mengambil kesempatan tanpa disedari.

FAKTA MENGENAI PERCINTAAN

* Storge (Kawan Karib)
Berasal daripada perkataan Greek yang bermaksud ketenangan dan cinta yang penuh dengan kasih sayang. Cinta itu timbul dan berkembang secara perlahan-lahan daripada perhubungan karib yang lama. Selalunya, pasangan Storge mempunyai minat dan keinginan yang sama.

Mereka gemar berkongsi harapan secara terbuka dan tidak berupaya untuk bercinta tanpa mengenali pasangan mereka dengan lebih mendalam.
Mereka juga jarang memaparkan kemesraan tetapi lebih logikal dan tenteram. Sifat yang jarang merajuk atau merasa cemburu. Perpisahan atau berjauhan tidak menimbulkan kerisauan. Jika mereka bercerai, mereka masih boleh berkawan.

* Agape (Pengorbanan)
Bermaksud altruistik. Individu ini mengambil berat mengenai pasangan mereka. Lazimnya mereka mesra dan berhati mulia. Cinta jenis ini juga tidak mengharap apa-apa balasan daripada orang yang dicintainya itu. Akan tetapi mereka yang memiliki cara cinta Agape mudah dipermainkan oleh orang yang dicintainya dan sekiranya mereka sedar penindasan berlaku, ia dianggap sebagai satu tindakan yang tidak disengajakan.

* Mania (Kepunyaan)
Sangat hebat dan obses. Kebanyakan individu yang memiliki cinta jenis ini sentiasa memikirkan mengenai pasangan mereka, memerlukan kasih sayang, perhatian, kepastian dan ketulusan yang berterusan daripada pasangan mereka.

Mereka juga suka mengawal dan mengongkong pasangannya, cemburu buta, sentiasa perlukan kepastian cinta, mencurigai kejujuran serta keutuhan cinta, bimbang penolakan dan kehilangan cinta serta sentiasa peka terhadap sebarang tanda kekurangan cinta. Selain itu mereka sentiasa menagihkan janji daripada pasangan mereka yang menyebabkan mereka terumbang-ambing di antara keghairahan dan kekecewaan.

* Pragma (Logikal)
Bermakna praktikal dan realistik. Cinta jenis ini dicirikan sebagai logik dan munasabah. Individu itu lebih mengutamakan praktikaliti daripada hubungan cinta. Mereka lebih memerhatikan keuntungan peribadi dalam perhubungan.

Ini dicapai dengan mengadakan senarai sifat yang diperlukan daripada objek cinta dan mengikut taraf serta kemampuan peribadi individu berkenaan.

* Ludus (Permainan)
Cinta permainan yang sering dicirikan dengan kepentingan diri sendiri. Individu yang memiliki cinta itu menganggap cinta sebagai satu permainan dan pertandingan yang harus dimenangi. Ia membabitkan cinta yang tiada komitmen, kurang kemesraan, berahsia, tiada rancangan jangka masa panjang dalam perhubungan dan suka kepada perhubungan yang mendadak serta tidak teratur. Selain itu, mereka selalunya suka mempermainkan perasaan pasangan dengan mempunyai lebih dari seorang individu yang dicintai.

Untuk renungan kita bersama....!!

Thursday, January 27, 2011

Carrots, Eggs or Coffee Beans Movie

Carrots, Eggs or Coffee Beans Movie: "All of us at one time or another have experienced a difficult situation, had setbacks, or dealt with our share of disappointment. Most things that happen to us on a daily basis we can’t control and I can honestly say (with conviction) that it is not what happens to us that matters but rather, how we choose to respond."

Wednesday, January 5, 2011

DENGKI...DENGKI...SAMPAI BILA ??

Seringkali perasaan dengki ini timbul apabila kita melihat kelebihan yang Allah kurniakan pada orang lain. Tengok orang pandai lebih sikit dari kita, kita dengki. Tengok orang cantik sikit, kita dengki. Tengok orang kaya sikit, kita dengki. Tengok orang lain beli barang baru, kereta baru, rumah baru, jaket baru, beg baru, semua pun nak dengki. Tengok orang buat baik tak dengki pulak?! Masalah! (geleng kepala)~

Maksud DENGKI : Persaan kurang senang atau gelisah melihat kelebihan yang ada pada orang lain dan berharap agar nikmat tersebut hilang daripadanya.

Haa.. inilah yg dikatakan dengki. Pernah tak terlintas di hati kita perasaan dengki ni? Kalau masih ada, maknanya kena periksa balik la IMAN kita. Sebabnya Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud ” Tidak berkumpul di dalam hati seorang manusia antara iman dan dengki.

(Riwayat Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi)

Adanya perasaan dengki dalam hati kita menunjukkan IMAN kita belum lagi sempurna sebab kalau ada dengki maknanya tiada iman dan sebaliknya. Malah sifat ini diwarisi daripada syaitan laknatullah.(Isk3x..x pasal2 jadi ‘geng’ syaitan!)

Sifat hasad dengki ini juga merbahaya kerana ia boleh merosakkan pahala amalan kita. Hadith Riwayat At-Tirmidzi ada menyebutkan “Sesungguhnya hasad dengki itu memakan kebaikan sebagaimana api memakan kayu api”. Bayangkanlah pahala-pahala yang kita kumpul sejak dahulu akan hilang/hapus dengan mudah jika dalam hati kita masih ada sifat dengki ni. (Alangkah ruginya!)

Walaubagaimanapun, masih ada dengki yang dibolehkan. Percaya tak? Sesungguhnya, Islam itu indah. Bagi peluang untuk rasa merasa dengki ni..hehe.Dengki yg dibolehkan ialah :

1) Apabila kita melihat orang alim (berilmu) yang gemar mengamalkan ilmunya dan mengajarkan ilmu tersebut kepada orang lain, lalu kita pun nak berbuat seperti itu. Dalam erti kata lain, kita belajar/mencari ilmu supaya boleh diamalkan dan diajarkan agar bermanafaat kpd orang lain (bukan untuk berbangga tau).

2) Apabila kita melihat orang kaya/berharta yang gemar bersedekah dan membelanjakan hartanya kejalan ALLAH, lantas kita pun ingin berbuat perkara yg serupa.

Dengki yang dibolehkan ini berdasarkan hadith yg bermaksud: “Tidak boleh dengki dan iri hati kecuali dalam dua hal; yaitu iri hati terhadap orang yang dikurniai harta dan dia selalu menginfakkannya pada malam dan siang hari (juga iri) terhadap seseorang yang dianugerahkan ilmu, lalu ia amalkan ilmu tersebut serta diajarkannya kepada manusia lain. (H.R Bukhari dan Muslim).

Kedua-dua ‘dengki’ diatas dibolehkan kerana sifat dengki tersebut tidak diiringi dengan harapan supaya nikmat itu dihilangkan daripada orang tersebut malah ia akan melahirkan UMAT ISLAM yang sentiasa berlumba-lumba dalam kebaikan. (*Faham ke ni? Maaflah ayat tunggang langgang!!)

Sebagai penutup, marilah kita amalkan bacaan surah Al-Falaq supaya orang lain tidak dengki terhadap kelebihan nikmat yang ALLAH berikan kepada kita. Kalau mereka dengki pun, biarlah kedengkian itu menjadikan mereka insan yg lebih baik. Amin..

Doaku : ” Ya Allah, hambaMu memohon kepadaMu agar bersihkanlah hatiku ini daripad sifat dengki & juga penyakit-penyakit hati yg lain. Janganlah Engkau timbulkan secalit pun rasa dengki dalam hatiku ini melainkan kedengkian pada insan-insan selayaknya yg bakal menjadikanku hari esok lebih baik daripada hari ini. Dan janganlah juga Engkau jadikan orang lain dengki kepadaku melainkan dalam kedengkian mereka pada ilmu dan amalku supaya mereka juga berlumba-lumba dalam melakukan kebaikan. Amin ya Rabbal A’lamin…”

Dipetik daripada Blog Pengembara.