a. Pemimpin hanya memikirkan keuntungan peribadi dan berkonflik dengan kepentingan syarikat.
b. Pemerintahan secara pemimpin tunggal dan enggan mendengar pendapat orang lain.
c. Kelemahan bahagian pemasaran & gagal merangka pelan strategik untuk mendapatkan pelanggan-pelanggan baru & mengekalkan pelanggan-pelanggan yang sediaada.
d. ‘Overhead’ yang berlebihan dengan melantik pengurus-pengurus dari kalangan kenalan & memberikan gaji yang tinggi dan juga membeli asset seperti kenderaan mewah untuk kepentingan peribadi.
e. Pengurusan krisis yang tidak cekap & menyebabkan jurang yang luas antara apa yang diharapkan dengan apa yang berlaku.
f. Gagal untuk mengintegrasi organisasi yang menyebabkan hilang semangat kekitaan & timbul konflik & prasangka yang menyebabkan wujudnya sempadan antara pengurusan, jabatan & pekerja.
Akibatnya : Reputasi syarikat & terutamanya reputasi individu yang berurusan dengan pelanggan (ATM) ini terjejas. Hilang keyakinan pelanggan untuk berurusniaga dengan individu yang terlibat walaupun individu tersebut tidak lagi berkaitan dengan organisasi tersebut. Gagal untuk menterjemahkan peluang yang terhidang didepan mata & menyebabkan kehilangan projek yang bernilai RM 10 juta.
Renungan untuk dijadikan panduan & tauladan…!!
“The heart of all problems, whether economic, political, or social, is a human heart.” (Wiseman Said)
Akibatnya : Reputasi syarikat & terutamanya reputasi individu yang berurusan dengan pelanggan (ATM) ini terjejas. Hilang keyakinan pelanggan untuk berurusniaga dengan individu yang terlibat walaupun individu tersebut tidak lagi berkaitan dengan organisasi tersebut. Gagal untuk menterjemahkan peluang yang terhidang didepan mata & menyebabkan kehilangan projek yang bernilai RM 10 juta.
Renungan untuk dijadikan panduan & tauladan…!!
“The heart of all problems, whether economic, political, or social, is a human heart.” (Wiseman Said)
1 comment:
Macam pernah nampak je board tu..
Kalau tak salah...one & only...
Post a Comment