Monday, September 14, 2009

MENYUBURKAN BATIN DENGAN HIDANGAN RAMADHAN

Mudah-mudahan Allah SWT memberikan kita umur yang panjang untuk menikmati jamuanNya yang sangat hebat ketika ini, iaitu datangnya Ramadhan. Jamuan Allah SWT yang membuat orang putus harapan beroleh harapan, putus asa beroleh kebangkitan, yang hampir lumpuh semangatnya berkobar semula. Janji-janji Allah SWT pada bulan Ramadhan ini memang begitu dahsyat. Seumpama benih yang telah mati, tiba-tiba diberi baja yang membangkitkan kekuatan dahsyat sehingga apa pun layu dibuat segar kembali.

Kalaulah kita banyak menghadapi hidup ini dengan rasa berat, seakan-akan tipis harapan, maka Ramadhan adalah ketikanya dimana Allah SWT tidak akan mengecewakan hambaNya yang berharap dari keberkatan Ramadhan. Semestinya kita bersimbah air mata kerana sangat ingin menikmati jamuan Allah SWT pada bulan Ramadhan ini. Sepertinya kita melihat seorang dermawan yang kaya raya dan mulia akhlaknya akan menjamu seseorang dan ternyata kita akan merasa gembira sekiranya kita dijemput atau dijamu oleh orang yang sangat kita hormati dan segani.

Lebih-lebih lagi Ramadhan bukanlah jamuan dari makhluk, tetapi langsung dari Pencipta Alam Semesta Yang Maha Tahu lumuran dosa kita, Yang Maha Tahu segala derita dan harapan-harapan kita. Amatlah rugi sekiranya kita tidak termasuk orang yang merasa sangat gembira memasuki Ramadhan ini dalam keadaan bersedia.

Amirul Mukminin, Ali bin Abu Talib k.w. bertanya kepada Rasulullah; “Ya Rasulullah, apakah amal yang paling utama pada bulan ini?” Jawab Rasulullah; “Ya Amirul Mukminin,amalan yang paling utama pada bulan ini ialah menjaga diri dari apa yang diharamkan oleh Allah SWT”.

Untuk renungan kita pada bulan Ramadhan Al-Mubarak ini, semoga ibadah kita diterima oleh Allah SWT hendaknya.

No comments: