Monday, November 9, 2009

KISAH & TAULADAN

Pada 31hb. Okt, 2009 yang baru lalu saya telah dihubungi oleh seorang bekas pegawai RAJD dari KL yang saya amat kenali. Beliau telah memaklumkan kepada saya bahawa ada kisah salah seorang bekas anggota RAJD (Ex-Sappers) yang berada di Jitra dalam blog xnuripilot. Kisah mengenai anak kepada exsappers yang belajar di Sumatra yang menghadapi dilema selepas berlakunya gempa bumi disamping masalah kewangan untuk meneruskan pengajian disana. Setelah meneliti senarai keahlian Ex-Sappers Wilayah Utara, saya dapati Ex-Sappers yang dimaksudkan tidak ada dalam senarai. Saya terus menghubungi AJK Ex-Sappers dan cuba mendapatkan maklumat mengenainya. Saya akhirnya dapat berhubung dengan Ex-Sappers ini dan beliau mengucapkan terima kasih di atas keperihatinan semua Ex-Sappers yang telah menghubunginya. Belia menceritakan kepada saya mengenai inisiatif pegawai TUDM yang pada mulanya telah membawa kes ini ke pengetahuan yang berwajib dan juga keperihatinan pegawai Ex-Sappers yang begitu mengambil berat dalam menyalurkan kes ini ke pengetahuan Ketua Jurutera untuk tindakan susulan. Akhirnya kes ini dapat diselesaikan dan kini anaknya telah diterima untuk menyambung pengajian di dalam Negara.

Daripada kes yang tersebut di atas, apa yang ingin saya kongsi dengan Ex-Sappers di Wilayah Utara ini ialah mengenai keperihatinan salah seorang bekas pegawai Ex-Sappers yang masih bertanggungjawab dan mengambil berat dalam hal-hal kebajikan terutamanya Ex-Sappers walaupun dimana mereka berada. Walaupun kita telah berhenti atau bersara dari RAJD dan menjalani kehidupan masing-masing sebenarnya ada insan yang masih mengambil berat terhadap Ex-Sappers. Jasa dan pengorbanan yang telah kita curahkan selama berkhidmat tetap dikenang dan dihargai. Penghargaan dan ucapan terima kasih terhadap keperihatinan bekas pegawai RAJD, Lt Kol Basri Hj Omar (B) PGB yang telah menjadikan inspirasi kepada kami semua, di Ex-Sappers Wilayah Utara. Petikan sms yang saya terima daripada Lt Kol Basri berbunyi begini “Moga Allah Redha kerja ini dan juga kerana Allah..hari ini depa susah kita bantulah…tak boleh tolong dengan duit…tolong tenaga dan masa”. Sikap dan semangat beginilah yang kita harapkan agar dapat diterjemahkan melalui kerja-kerja kebajikan sebegini. Harapan kami juga agar ramai lagi dikalangan Ex-Sappers tidak kira samada pegawai atau LLP untuk tampil dan terus bantu membantu sesama kita. Jadikan sisa-sisa hidup kita ini sebagai seorang yang bermanafaat kepada orang lain dan mempersembahkan yang terbaik untuk dunia dan akhirat, mudah-mudahan…!!

Untuk renungan..!

No comments: