Tuesday, March 30, 2010

PETUA MUDAH UNTUK HIDUP BAHAGIA..!!


Petua ni saya dapat dari catatan ‘wall‘ salah seorang rakan FaceBook saya. Sangat simple tapi sangat berkesan. Semua orang tahu, tapi tak ramai yang dapat amalkan.

Apakah petua mudah untuk hidup bahagia itu?

Petuanya ialah, “INGAT 2 Perkara, LUPA 2 Perkara” ;

  • INGAT (1)

Ingatlah kebaikan orang kepada kita. Syukur dengan kebaikan yang diterima. Hargai dan ingati selalu.

  • LUPA (1)

Lupa-lupakanlah kebaikan yang pernah kita lakukan kepada sesiapa jua. Jangan diungkit-ungkit. Jangan disebut-sebut.

  • INGAT (2)

Ingat-ingatlah keburukan dan kesalahan yang pernah kita lakukan kepada orang lain. Istighfar selalu. Minta maaf pada dia, pohon ampun pada Allah.

  • LUPA (2)

Lupa-lupakanlah keburukan dan kesalahan orang lain kepada kita. Walau hati terluka, lupakan sajalah. Maafkan dia.

Kalau dapat amal petua “INGAT 2, LUPA 2″ ni, insyaAllah saya jamin, anda akan dapat hidup lebih bahagia. InsyaAllah, sama-samalah kita amalkan.

2 comments:

ltkol hj zulkifli said (B) said...

salam, saya setuju dng petua itu. tetapi orang melayu perangai dia very emotional. saya ada senior officer yg bergaduh dng so3 dia masa dia so2 sebab ada conflict of opinion, dia kata `people can forgive BUT cannot forget' . betul seperti cakapnya bila dia memerintah kawan saya itu menderita dlm kerjaya....

zms187

Anonymous said...

TK Brader, mcm tu la manusia kalau tak puashati. Walau mcmana pun kalau kita serahkan kpd Allah SWT, Insyaallah terbuka hati2 mereka nanti..!!