Tuesday, August 26, 2008

KETENANGAN DAN KEBAHAGIAAN DALAM KELUARGA

"WANITA (ISTERI) YANG PALING BAIK IALAH BILA KAMU MELIHATNYA, IA MEMBAHAGIAKAN KAMU, BILA KAMU PERINTAHNYA, IA TAAT AKAN PERINTAH MU DAN APABILA KAMU TIADA BERSAMANYA, IA AKAN SETIA KEPADA CINTA MU DAN SEGALA HARTA MU.

Al Quran Surah Al Rum Ayat 21 menerangkan objektif utama sesebuah perkahwinan ialah untuk mencari ketenangan dan kebahagiaan kepada pasangan. Tiada siapa di dunia ini yang paling sempurna termasuklah suami atau isteri. Persoalannya adakan seorang suami dan isterinya itu, bertungkus lumus, membuatkan rumahtangga mereka sebagai syurga mereka? Adakah seorang isteri itu sentiasa menjaga dirinya daripada perangai perangai yang akan membuatkan suaminya lebih suka menghabiskan masanya di tempat kerja, warong, kelab dan sebagainya?Apakah tahap ketaatan yang telah ditetapkan oleh Syariat ke atas seorang isteri terhadap suaminya? Hadis Rasullullah telah menyebutkan "Sekiranya aku disuruh memerintah sesiapa untuk sujud kepada seseorang, nescaya aku akan suruh si isteri untuk sujud di kaki suaminya. Tetapi sekiranya suami mu menyuruh kamu isterinya melakukan perkara perkara yang dilarang oleh Syariat, maka si isteri tidak payah mematuhi perintah itu terhadapnya. "

Pesannya lagi :

Adalah sangat digalakkan, suami menganjurkan masa-masa tertentu untuk dihabiskan hanya dengan isterinya tanpa ada gangguan dari anak anak, sahabat handai dan keluarga lain. Masa dan waktu (privacy) inilah dimana kasih sayang mesti dibaja, dipupuk dan disemai untuk membuahkan kasih yang berkekalan dan ketenangan yang diharapkan di dunia ini. Ini juga dikira ibadah dalam Islam. Adalah tidak salah, sekiranya suami dan isteri memadu kasih bersama-sama di tempat pilihan mereka , mandi bersama, minum dari cawan yang sama, suap menyuap di antara satu sama lain serta menukar hadiah-hadiah terutama sekali bila tiada tarikh tertentu dan tiada bersebab. Hadiah-hadiah itu (walaupun hanya sekuntum bunga) akan mengeratkan lagi rasa hormat, kasih dan tanggung jawab isteri terhadap kekasihnya dunia dan akhirat.

Si Isteri hendaklah menunjukkan sikap kemanjaan dan kemesraan terhadap suaminya dan sentiasa memahaminya.

Ciuman dari suami itu adalah syurga buat si isteri, balaslah kasihnya dengan ciuman kasih sayang.Sentiasa menjaga rahsia suami dan janganlah bercerita kepada orang lain walaupun keluarga dan adik beradiknya sendiri.

Tunjuklah tanda hormat terhadap ahli ahli keluarga suami terutama ibu bapanya dan jangan sekali-kali menunjukkan protes apabila suami berkunjung atau menziarahi keluarganya. Sentiasa menghargai pengorbanan suami dan juga mengutamakan suami dalam apa juga situasi dan keadaan.

Akhir kata, sekiranya kedua dua suami dan isteri itu menjadikan niat berumahtangga mereka atas dasar kerana Allah semata-mata, maka pasangan itu akan dapat mencapai kebahagian yang diidam-idamkan untuk berjaya di dunia dan di akhirat, insyaAllah.

Wallahualam...!!

No comments: