Thursday, February 19, 2009

YAKIN & SABAR !!

Setiap perjuangan dalam hidup pasti akan melalui sedikit sebanyak kesukaran. Jika kita bersabar untuk melalui segala kepahitan, kejayaan dalam perjuangan hidup kita pasti akan mendatang. Sambil itu, janganlah sekali-kali kita lupa akan tanggungjawab kita mentaati Tuhan.

Yakinlah bahawa jika kita gagal atau kecewa sekali tidaklah bermakna kita gagal atau kecewa seumur hidup. Terdapat banyak kisah yang berlaku di sekeliling kita yang membuktikan ketepatan janji Allah SWT itu. Anak seorang petani yang serba kekurangan akhirnya menjadi ahli politik yang disanjungi. Isteri yang patuh pada agamanya dan ditinggalkan suami telah digantikan oleh Allah SWT dengan suami yang lebih baik dari yang dahulu, begitu juga suami yang baik digantikan dengan seorang isteri yang solehah. Orang yang dilucutkan jawatannya lalu membabitkan diri dalam perniagaan akhirnya menjadi seorang usahawan yang berjaya. Begitu juga halnya dengan orang yang asal hidupnya jauh daripada Tuhan, akhirnya menjadi alim disamping berjaya dalam bidang keduniaan yang diceburinya.

Setiap kepahitan akan berkahir dengan kemanisan, asalkan kita bersabar dan berikhtiar disamping tidak lupa akan tanggungjawab kita kepada Allah SWT. Yakinlah dengan janji Allah SWT itu kerana Ia tidak pernah memungkiri janji dan jauh sekali bagi Nya untuk menzalimi hamba yang mentaati Nya. Peringatan Allah SWT supaya kita sentiasa bersabar dalam memperjuangkan hidup kita ini jelas digambarkan dalam firman Allah SWT yang mafhumnya :

“Wahai orang yang beriman ! Bersabarlah kamu (dalam menghadapi segala kesukaran), dan kuatkanlah kesabaranmu (dalam perjuangan), dan bersedialah serta bertakwalah kamu kepada Allah, supaya kamu beroleh kejayaan”. (Ali-Imran : 200)

Pesanan untuk kita semua.

No comments: