Friday, August 8, 2008

RENUNGAN PAGI JUMAAT - IMAN ADALAH UBAT YANG PALING MUJARAB..!!

Kisahnya mengenai seorang pemuda yang menderita penyakit yang tidak dapat diubati lagi dan doktor mengesahkan keadaanya parah dan hanya menunggu saat kematianya sahaja. Untuk menghabiskan sisa-sisa kehidupanya, pemuda ini mengambil keputusan untuk menikmati sisa hidupnya dengan membuat sesuatu perkara yang beliau sukai. Beliau ingin mengelilingi dunia sebelum kematian menjemputnya. Para doktor melarangnya agar tidak melakukannya kerana bimbang beliau akan dikuburkan ditengah lautan. Walaubagaimanapun beliau tetap berdegil dan berkata “Tidak semuanya itu pasti berlaku, sekiranya kita berdoa dan memohon perlindungan daripadaNya”.

Maka beliau memulakan perjalanan yang dipenuhi dengan rasa sukaria dan gembira. Satu hari beliau mengirim surat kepada isterinya berbunyi “Aku makan dan minum dengan begitu nikmatnya di atas kapal ini. Aku menyanyikan lagu dan senandung indah dan makan makanan yang aku tidak boleh makan sebelumnya dan menikmati saat yang tidak pernah aku rasai selama hidupku, dan aku sentiasa berdoa kepadaNya. Lalu apa lagi yang aku perlukan?”. Dan akhirmya pemuda ini telah sembuh dari penyakitnya, kerana beliau telah menempuh cara yang efektif dan berfikiran positif dalam melawan dan mengalahkan penyakit yang dihidapinya.

Salah seorang doktor pakar jiwa terkenal, Dr. Carl Jaigh, melalui bukunya berjudul “The Modern Man in Search of Spirit (Manusia Moden Berbicara Tentang Roh)”, halaman 264 mengatakan “Selama 30 tahun, orang ramai telah datang menemuiku dari berbagai penjuru dunia untuk mendapatkan khidmat nasihat. Aku telah berusaha mengubati ratusan penyakit dan sebahagian darinya adalah berusia setengah baya, yakni 35 tahun ke atas. Dan,tiada di antara mereka yang permasalahannya tidak dikembalikan kepada ajaran agama sebagai panduan hidup. Oleh kerana itu, aku berkesimpulan bahawa penyakit yang biasa dideritai orang, biasanya dikeranakan ia meninggalkan ajaran agama yang dipercayainya, padahal manusia tidak dapat sembuh dari penyakit jiwa selagi mereka tidak kembali menghidupkan ajaran keimanan yang sejati”.

Firman Allah SWT :

“Dan barangsiapa berpaling dari mengingatiKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit……” (Thaha 123).

“……gelap gelita yang bertindih-tindih, apabila dia mengeluarkan tangannya, tiadalah dia dapat melihatnya, (dan) barangsiapa yang tiada diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikit pun. (An-Nur : 40).



Pengajaran daripada kisah ini : Kebahagiaan, kegembiraan dan ketenangan jiwa, berfikiran positif serta beriman & bertawakkal kepadaNya boleh mengatasi segala-galanya.

Untuk renungan kita bersama…!!

Petikan daripada buku Dr. Aidh bin 'Abdullah Al-Qarni.

3 comments:

Anonymous said...

i think you add more info about it.

Anonymous said...

Kanami sang imo blog. Daw spaghetti.

Anonymous said...

Considering the fact that it could be more accurate in giving informations.