Saturday, May 23, 2009

LANDASAN MANA YANG BETUL..??!!

Pernah tak anda terfikir samaada anda berada dilandasan yang betul atau pun tidak? ataupun anda tidak pasti samaada anda sudah berada dilandasan atau pun tidak?…sepanjang hari ini aku berfikir tentang perkara tu. Adakah aku betul-betul pasti dengan keputusan yang yang aku buat dan apa yang aku mahukan dalam kehidupan aku.

Sebenarnya aku masih mencari-cari Siapa Aku yang sebenarnya…dan apa kemampuan aku sebenarnya?. Terlalu banyak persoalan yang bermain difikiran harini. Erhmmm…macamana ya?

Pernahkah anda terpikir perkara yang sama?. Kadang-kadang aku rasakan aku berada diLandasan yang betul tapi aku tidak pasti kemana destinasi aku yang sebenarnya. Adakah aku hanya perlu mengikuti landasan tersebut tanpa mengetahui kemana destinasi hidupku. Bagaimana kalau sepanjang perjalanan tersebut aku harus memilih..salah satu dari dua persimpangan landasan…bagaimana harus aku lakukan? Mana satu yang harus aku pilih? komplikated kan hidup ini. erhmmm…!!


Jika aku sudah memilih salah satu persimpangan tersebut, sejauh manakah aku mampu untuk bergerak, dan bagaimana jika aku memilih persimpangan yang salah?…apa yang perlu aku lakukan? Cuba untuk lebih kreatif atau hanya berhenti disitu dan menganggap bahawa itu adalah destinasi yang aku cari…Bagaimana yer?? Mungkinkah aku boleh membina landasan sambungan untuk memastikan aku sampai betul2 ke destinasi pilihan?…tapi sblm memulakan pembinaan landasan baru…aku perlu tahu….destinasi pilihan aku. Jika tidak, pembinaan landasan tidak akan selesai…atau mungkin hanya dibina separuh jalan dan dibiarkan terbengkalai…erhmmm.!!


Bagaimana pula jika sekarang aku benar-benar pasti dengan destinasi pilihan akan tetapi apabila tiba diseparuh jalan aku mula sangsi dengan destinasi tersebut. Seolah-olah tidak yakin dengan pilihan yang telah dibuat. Tidak mungkiin untuk aku berpatah balik…kerana gerabak pemanduan hanya menuju ke hadapan…adakah aku harus teruskan atau berhenti saja didestinasi sebelum destinasi pilihan….erhmmmm.

Apa-apa pun kehidupan memang sesuatu yang memerlukan kita untuk bekorban, sedia menanggung risiko dan bertanggungjawab terhadap pilihan yang kita pilih.

“Jadi selamat membuat pilihan…!!”

Petikan Artikel dari seorang rakan untuk renungan bersama..!!

No comments: