Wednesday, June 3, 2009

SAMBUTAN HARI BAPA TAHUN 2009

Selepas kita menyambut Hari Jururawat, Hari Ibu & Hari Guru kini kita akan menyambut pula Hari Bapa yang jatuh pada hari Ahad minggu ke 3 bulan June. Iaitu pada 21 June, 2009 akan datang. Diseluruh dunia hari bapa atau Father’s Day disambut berbeza-beza tarikhnya seperti berikut.

21 June 2009- bersamaan Ahad ketiga dalam bulan Jun bagi negara-negara berikut: Malaysia, Amerika Syarikat, Afrika Selatan, Argentina, Bahamas, Bangladesh, Belanda, Bulgaria, Chile, China, Colombia, Costa Rica, Cuba, Cyprus, Filipina, Greece, Guyana, Hong Kong, India, Ireland, Jamaica, Jepun, Kanada, Malta, Mauritius, Mexico, Pakistan, Panama, Paraguay, Perancis, Peru, Puerto Rico, Singapura, Slovakia, Sri Lanka, Switzerland, Trinidad dan Tobago, Turki, United Kingdom, Venezuela, Zimbabwe.

5 Disember 2009 - tarikh yang tetap.. bagi Thailand

6 September 2009 - Ahad pertama dalam bulan September bagi negara Australia dan New Zealand

19 Julai 2009 - Ahad ketiga bulan Julai bagi negara Uruguay

19 Mac 2009 - tarikh yang tetap bagi negara Bolivia, Honduras, Itali, Liechtenstein, Portugal, Sepanyol

Selamat Hari Bapa

Bapa, ayah, abah, itulah panggilan keramat anak kepada lelaki yang mempunyai anak. Kehebatan ayah tiadalah tandingannya…. Sebut saja ayah anak pasti berhati-hati. Ayah selalunya tegas dan penuh disiplin dalam banyak hal ayahlah kata pemutus.

Ayah juga jarang menunjukkan secara zahir sayangnya pada anak. Hakikatnya ayah amat sayang pada anak-anak. Kebanyakkan ayah tak banyak cakap tapi banyak tindakan. Ayah banyak mengajar anak-anak dengan perbuatan dan gerak geri. Ayah juga banyak guna bahasa badan, sehingga anak membuat telahan sendiri. Anak-anak kalau bercakap dengan ayah terlalu berhati-hati, kadang-kadang takut kadang-kadang tidak.

Itulah kebanyakan lelaki yang bergelar ayah! Sempena Hari Bapa, hadiahkanlah sesuatu untuk ayah. Beraksilah dipentas kehidupan dengan aksi-aksi yang tidak mengecewakan mereka…!! Nasihat untuk anak-anak yang masih ada ayah, abah & bapak..!!

No comments: