Friday, May 16, 2008

ADAKAH ANDA TAHU APA KEGUNAAN ALAT INI ??

Alat ini digunakan oleh tentera Afrika Selatan, bukan sebagai senjata atau pun dapur memasak, tetapi sebagai ‘mesin membasuh’. Mereka akan membuka penutup atas (top loading) dan memasukan pakaian kotor, dicampur air & bahan pencuci dan menutupnya kembali. Alat ini akan dipusingkan beberapa kali mengikut banyaknya baju yg diisi (light, medium & heavy) dan kemudian ditukar dengan air bersih dan setelah bersih pakaian dikeluarkan untuk dikeringkan. Alat ini tidak menggunakan kuasa letrik atau generator tetapi menggunakan tenaga manusia. Sebenarnya, mereka gunakan alat ini sebagai dua dalam satu, sambil mencuci pakaian, mereka juga boleh jadikan alat untuk ‘exercise’ tangan. Jadi tak payah la nak angkat log ke atau pumping ke untuk exercise. Jimat letrik,diesel dan air sambil keluarkan peluh....!! Sekiranya alat ini diperkenalkan kepada isteri-isteri kita agaknya kita tak ada peluang la nak main golf, jogging, cycling kat taman ke, kerana kat rumah pun boleh exercise....cuci baju...!!

2 comments:

mizykadir said...

skot, aku rasa hang boleh modified dan pasarkan di Malaysia, sekarang ni orang dok cari yang mesra alam. Sekarang juga banyak Mr Mama dok jaga rumah boleh kuat musle dan jimat belanja. Bukan apa skot, Tengah tension, paper masih 95 peratrus nak siap tapi rasa dah boring asyik repair benda yang sama.

fauziabd said...

Bagus juga cadangan skot tu..kita pasarkan kat skot2 kita dulu, test market..!! 95% dah kira habis la tu..5%. Tapi jgn lupa bila dah habis kita kena celebrate kat pdg UUM kena ajak Zul tu skali..!!