Wednesday, May 21, 2008

TUGAS MEMUSNAHKAN PERIOK API

Semasa saya bertugas di Namibia pada tahun 1989-90 di bawah PBB, tugas saya yang paling mencabar ialah memusnahkan periok api & UXB (Unexploded Bomb). Saya masih ingat lagi peristiwa ini semasa kami baru menjejakkan kaki di Namibia, kami telah diberi taklimat mengenai periok api & UXB ini yang telah banyak mengorbankan orang-orang awam terutama kanak-kanak. Jadi kami ditugaskan untuk mencari & memusnahkan periok api & UXB ini di kawasan penempatan yang merbahayakan orang awam. Saya mengerahkan anggota-anggota saya untuk membuat persiapan & memberikan taklimat mengenai tugas-tugas bahaya yang bakal kami laksanakan. Sebagai anggota yang terlatih & terpilih untuk misi ini, anggota-anggota kami tidak mempunyai masalah & masing-masing bersedia untuk menggalas tugas yang mencabar ini. Pada hari pertama, kami telah dapat mengesan 20 butir UXB & periok api & pada hari ke 2 pula sebanyak 30 butir, sehinggalah seminggu kami menjalankan tugas ini tanpa henti & mengesan sebanyak 200 butir semuanya.
Alhamdulillah, semua anggota-anggota saya tidak mengalami sebarang kecederaan semasa melaksanakan tugas ini. Oleh kerana kawasan ini terlalu besar & anggota-anggota saya terpaksa pula melaksanakan tugas-tugas lain, kerana pada masa yang sama Kompeni-Kompeni dari Malaysian Battalion mengambil kedudukan di penempatan masing-masing. Jadi banyak yang perlu diperbaiki & diselenggara bagi memberikan keselesaan kepada anggota-anggota kita. Saya terus memaklumkan kepada Pegawai Memerintah untuk memohon bantuan daripada Australian Engineer untuk meneruskan tugasan ini bagi memusnahkan periok api & UXB ini di kawasan-kawasan yang masih belum kami musnahkan. Semenjak dari itu anggota-anggota saya & Australian Engineer saling bantu membantu bagi memusnahkan periok api & UXB ini. Kawasan-kawasan yang merbahaya terutamanya di sempadan Namibia & Angola, yang masih saya ingat seperti Ruacana, Opuwo, Oshakati, Ondangwa, Okalongo, Eenhana dan lain-lain lagi yang menjadi sejarah dalam hidup saya. Saya bersyukor & berbangga kerana dapat melaksanakan tugas & tanggungjawab ini disamping menyelamatkan orang-orang awam terutamanya kanak-kanak yang tidak berdosa daripada menjadi mangsa periok api & UXB ini. Simbol kemegahan & keberanian “Anggota-anggota Jurutera” di Namibia ini, kami abadikan bersama “BLUE HELMET’ yang kami pamerkan di Muzium Kor Jurutera Diraja TD, Kluang, Johor.

Sekian, coretan pengalaman saya. WALLAPO NAWA...EH !!

No comments: