Tuesday, May 13, 2008

TOPLESS TOWN - DI NAMIBIA


Semasa dalam perkhidmatan tentera, saya pernah bertugas di Namibia dalam tahun 1989 hingga 1990 selama setahun dibawah panji-panji PBB misi UNTAG (United Nation Transition Assistance Group). Saya mengetuai Kor Jurutera untuk misi ini. Tugas saya agak mencabar kerana terpaksa bertanggungjawab memusnahkan periok api & UXB(unexploded bomb) disamping kerja-kerja penyelenggaraan kem. Banyak tempat-tempat yang terpaksa kami lalui dan menghadapi berbagai-bagai macam ragam manusia. Tempat yang menarik untuk dikunjungi ialah sempadan antara Namibia dan Angola, yang dipanggil “TOPLESS TOWN” di Ruacana Valley. Bandar ini dipenuhi dengan wanita-wanita kaum Ohimbas, iatu kaum yang ke3 termundur dalam dunia yang masih berpakaian tradisional mereka. Tetapi kena berhati-hati kerana kalau kita curi-curi ambil gambar, mereka akan membaling kayu,batu dan apa saja kearah kita. Tetapi kalau kita beri mereka wang setiap seorang mereka akan berbaris macam model pulak...!! tetapi tidak boleh berdiri terlalu lama kerana kita perlu tahan nafas….!! Jadi kalau sesiapa yang berminat nak tubuhkan pasukan sorak pom-pom girl bolehlah panggil kumpulan ini !!
Coretan pengalaman saya...!!

4 comments:

Anonymous said...

Salam,
Taniah kerana dah berjaya buka laman blog sendiri. Not bad especially gambar dengan model di Namibia.

how is life. Long time no see. Kalau u datang KL please give a cal boleh pergi minum teh tarik. nak ajak main golf tak pandai main.

See u. Wassalam
Borhan

Anonymous said...

Waalaikumsalam, thanks for your reply.Alhamdulillah,..life must go on!Ok,if I will be in KL I call u,for tea tarik.

Thanks,see u too!!
Mejasara

kassally said...

tahniah atas kemunculan blog anda!
tabik spring!
selamat mem blog!
dan selamat maju jaya!

salam
kassally

Anonymous said...

Oh..dato' terima kasih.Tu la...pasal tak ada kerja nak buat, jadi luangkan masa memblog pulak..!!Insyaallah,nanti kalau saya ke KL nanti boleh la pekena nasi hujan panas kat pejabat dato' tu. Anyway..thanks for dropping by.
mejasara.