Wednesday, June 18, 2008

KETANDUSAN KASIH SAYANG DALAM MASYARAKAT

Semua orang inginkan kasih sayang. Anak-anak suka kalau mereka dikasihi oleh ibu dan ayah. Isteri berbahagia jika mendapat pembelaan & kasihsayang dari suami. Suami pula bangga mendapat layanan dan kasih sayang dari si isteri. Rakyat puas hati mendapat perhatian dari pemimpin. Tapi terbukti dalam kehidupan manusia hari ini, sudah ketandusan kasih sayang. Mana perginya kasih sayang? Apa yang menjadi penghalang dari terjalinnya kasih sayang? Antara pekara-pekara yang menjadi penghalangnya ialah :
  1. Sifat-sifat mazmumah: Misalnya sombong, membesar-besarkan diri di depan orang lain. susah untuk bermesra, tidak mau merendah diri, kagum dengan kebolehan diri sendiri dan berbagai sifat mazmumah lain mendorong dirinya untuk berkrisis dengan orang lain. Susah menerima pandangan orang atau susah untuk mengalah. Sifat yang ada pada dirinya menghalang orang untuk menyayangi seterusnya menyukai dirinya. Malah menyebabkan orang semakin benci padanya.
  2. Kasih sayang tidak dapat disuburkan kerana kejahilan. Masing-masing tidak tahu pentingnya kasih sayang disuburkan dan tidak tahu bagaimana cara memberi kasih sayang tersebut. Anak-anak meninggi suara bila bercakap dengan ibu dan ayah. Ayah dan ibu pula suka berleter dan berkasar dengan anak-anak dan sebagainya. Begitu juga anak murid tidak pandai menghormati guru sementara guru tidak pandai mengambil hati anak muridnya.
  3. Tidak sabar dengan ragam kawan-kawan. Semasa berkawan tentu ada kesilapan sama ada yang sengaja mahupun yang tidak sengaja dilakukan oleh kawan-kawan. Kalau kita benar-benar hendak menjaga agar persahabatan dan kasih sayang tidak retak, maka kesilapan itu mestilah dimaafkan. Kita mesti mempunyai sikap bertolak ansur. Jika tidak sabar dengan ragam mereka dan tidak boleh berlebih kurang, sudah pasti berlakulah bermasam muka atau menjauhkan diri. Lalu hilanglah kasih sayang yang terjalin sebelumnya.
  4. Sangat mementingkan diri sendiri dan tidak memikirkan perasaan atau kepentingan orang lain. Melalui pengalaman kita sendiri walaupun kita ingin disayangi orang, kita juga sangat mementingkan diri sendiri. Kita kurang bersimpati dengan kesusahan orang lain dan tidak sibuk untuk memikirkan tentang nasib orang lain. Kita lebih memikirkan nasib diri dan keluarga kita sahaja. Kesusahan orang langsung tidak dipedulikan. Kadang-kadang ada jiran tetangga yang ditimpa musibah pun tidak dihiraukan. Tiada belas kasihan dan simpati terhadap keperitan yang ditanggung oleh orang lain. Masing-masing memikirkan hal sendiri, akhirnya pudarlah kasih sayang di dalam masyarakat apatah lagi saudara mara.
  5. Rasa fanatik terhadap kaum atau kelompok sendiri dan memandang rendah pada puak yang lain. Bilamana manusia mengikutkan rasa melebihkan puak, dengan sendirinya manusia akan memandang rendah pada puak lain. Masing-masing saling berlumba-lumba untuk menaikkan puak sendiri dan sanggup menjatuhkan puak lain. Maka tertutuplah pintu-pintu yang boleh mencetuskan kasih sayang di antara sesama manusia.


Petikan email dari seorang rakan.

No comments: