Sunday, June 1, 2008

Siapakah Aku.......??!!

Masa ni aku baru dalam darjah 6, dah kena buli dgn 6 orang kakak2 aku. Aku tak boleh lari terpaksa juga pakai macam perempuan Hawaii ni, kena paksa masuk pertandingan pakaian beragam kat sekolah. Kenalah buat aksi pom-pom girl. Nasib baiklah aku menang dapat tempat pertama. Lepas tu aku dah serik dah bila disuruh menari macam ni..!!

Kecik2 lagi aku dah kena buli...!!




Bila dah masuk menengah aku ke AFATS, kena buli lagi....tapi tak lah pulak jadi pom-pom girl, tapi selalu kena terbang..!! Bila dah jadi senior giliran aku pulak buli junior ..!!







Tapi bila jadi pegawai Lt Muda di unit, kena buli lagi…tak pe la yang ni dah jadi pegawai kira okay la..!! Sebab aku dah lalui semuanya...tak jadi masalah..!!






Teringat pulak masa training kat RMC, aku kena ambil bahagian boxing, mula2 tu masuk ambil syarat je sebab semua mesti rasa kena penumbuk. Bila dah kena tumbuk rasa geram la, bila penumbuk sulong kena kat muka..!! Tapi yang tak boleh aku lupa bila kena penumbuk skot aku Sufian dari AR Coy, aku nampak bintang berkelip-kelip kat dahi…nasib baiklah aku tak tumbang..!! Tu yang aku balun balik, sorry la skot...sebab aku menang jugak, johan bantamweight..!!

Aku aktif juga dalam lain-lain game, kalau tidak tak boleh jadi sportman, kenalah juga pegang kayu hoki, tak dapat pukul bola pukul kaki pun ok la..!! Tapi aku tak boleh lupa skot aku sorang ni Zulkifli, masa training kat belakang toilet aku flick bola kena cermin naco pecah kena telinga dia..berdarah kena 9 jahitan kat telinga...!! Nasib baik la telinga dia panjang tak la putus telinga dia...!!

Masa training Young Officer Engineer kat Kluang, kami semua kena belajar taekwando, tetapi nasib baik la aku ada basic masa kat RMC dulu, jadi kadang2 tu kena la tunjuk ajar kat student2 yang lain, aku dgn skot Omda, Jamal & Yew jadi jurulatih sambilan. Tapi tak dan juga nak khatam….black belt Tak Dan je..!!


Bila dah masuk unit, aku aktif juga main bola, lepas tu kena pulak jadi manager team kor jurutera. Masa tu aku kena incharge team bolasepak kor jurutera lawan di Kuala Lipis, Piala TD. Kor Jurutera masuk semifinal je..kalah dengan Kor Semboyan. Bila dah berhenti aku aktif la jugak main bola ni, kenalah wakil Pantai Medivest lawan dengan team bolasepak Hospital Melaka, main kat stadium kubu, melaka. Rasanya tak boleh nak main full time 90 min, mampu takat 45 min je, aku dah semput.!!

Dah letih main bola sebab dah berumur tak mcm dulu lagi, aku tukar la pulak main golf sebab tak perlu nak lari sana sini kejar bola. Kalau tak larat nak jalan boleh naik buggy sambil sembang-sembang macam orang korporat..!!








Aku suka melawat tempat-tempat orang, nak tengok negeri orang. Ni masa bercuti kat Afrika...!! Kami ambil peluang explore, Afrika..tengok negro & safari..!! Wallalalapo Nawa...!!


Yang ni pulak aku bawa keluarga cuti ke eropah….bawa anak2 tengok tempat orang & rasa mcmana sejuknya cuaca kat negeri orang putih. Anak-anak aku memang happy la terutama bila dapat pergi disneyland, Paris..!!



Ni pulak sebahagian drp saudara mara aku. Sebuah keluarga besar, yang seronok bila ramai-ramai blh ramah-mesra dengan adik beradik.., yang paling tak seronok bila ada krisis, masa ni la pulak ada yang nak jadi jaguh..!! Kenalah bertolak ansur sikit, & hormatilah saudara mara yang lain...!!


Makanan yang aku suka roti canai...sekali sekala kenalah belajar buat roti canai, jgn asyik pandai makan je...!! Tapi la ni senang je kalau nak makan roti canai, tak payah pergi kedai mamak. Beli yang dah ready (frozen) balik rumah panaskan, kalau semua orang buat macam ni tutup la kedai mamak...!!

Tetapi masa aku dalam service cabaran yang utama sekali bila ditugaskan untuk memusnahkan jerangkap samar...berpeluh jantan la keluar...!! Silap-silap hilang nyawa..! Tapi sebagai pegawai kenalah confident, kalau tidak anggota2 kita pun takut pulak..!!



Kadang2 tu kita jadi boss la bila ada perkara-perkara yang berkaitan dengan bom ni, jadi pakar rujuk la...!!

Yang paling seronok bila jumpa kawan2 lama terutamanya yang dah 20, 30 tahun tak pernah jumpa..!!



Yang seronok bila dapat jumpa kawan-kawan yang dah berubah ada yang perut dah buncit, gigi pun dah jarang, rambut pun dah putih, tapi ada jugak yang awet muda...!! Alhamdulillah kerana kita masih sihat walafiat...!! Tapi ada juga yang dah pun kembali ke Rahmatullah, kita doakan semoga Roh mereka bersama orang-orang yang Soleh...Insya Allah.

Itulah aku.....!!

No comments: