Friday, July 25, 2008

CERITA SENSASI KOR JURUTERA DIRAJA

Penubuhan RAJD pada 22 April, 1953 dengan cogan kata ‘BERUSAHA BERFAEDAH’. Tugas-tugas RAJD bermula dengan peranan awal yang terhad dalam membantu operasi TENTERA PERSEKUTUAN menentang komunis, khasnya dalam tugas-tugas memusnah bom, membersih kawasan periuk api, membina jalan, jambatan, landasan kapal terbang serta menyediakan bekalan air. Sekarang RAJD mampu memainkan peranan yang lebih luas dalam membantu pembangunan negara setelah dilengkapi dengan pelbagai kelengkapan peralatan dan jentera serta mempunyai pegawai-pegawai dan warga RAJD yang berkemahiran tinggi dan profesional.

Walau bagaimanapun, berlaku peristiwa-peristiwa mengegarkan negara juga melibatkan pegawai-pegawai RAJD. Beberapa tahun dahulu kita masih ingat lagi berlaku peristiwa ‘AL-MAUNAH’, yang mana telah menggemparkan seluruh negara kerana penglibatan salah seorang pegawai RAJD dan yang terkini pula melibatkan pasangan suami isteri yang menjadi tajuk utama di paparan media massa juga dari RAJD. Tetapi adakah ini kebetulan atau pun tidak, sebenarnya pegawai-pegawai yang telah menggemparkan negara ini sebenarnya pegawai-pegawai yang pernah berkhidmat di Skuadron yang sama, Skuadron Jurutera Ke 3. Allahyarham Mej Jamaludin Darus dan Lt Kol Aziz Buyong, kedua-duanya pernah berkhidmat di Skuadron Jurutera Ke 3.

Jadi, kepada pegawai-pegawai RAJD yang pernah berkhidmat dalam Skuadron Jurutera Ke 3 ni cubalah renung-renungkan, apa yang istimewanya mengenai Skuadron Jurutera Ke 3 ini...!!

No comments: