Saturday, July 5, 2008

PEMBOHONGAN & FITNAH - SIAPA YANG BENAR DAN SIAPA YANG SALAH ??

Situasi politik negara kini mencetuskan kekeliruan kepada rakyat. Siapa yang benar dan siapa yang salah ? Kini orang-orang Melayu sendiri keliru dan perpaduan dikalangan orang-orang Melayu juga telah rapuh kerana telah disajikan dengan isu-isu keaiban dan ketidakjujuran pemimpin-pemimpin Melayu sendiri. Tuduh menuduh dengan isu-isu yang kita sendiri pun tidak tahu kesahihannya. Maka emosi penyokong-penyokong kepada yang tertuduh akan terserlah dengan kemarahan dan kekacauan. Maka ramailah yang keluar dijalan-jalan berteriak dengan slogan-slogan yang mengutuk dan mengaibkan sesama kita. Apabila dihalang maka akan berlaku huru-hara dan berkemungkinan ada yang akan tercedera atau terbunuh. Ada pihak-pihak lain yang akan mengambil peluang ini, untuk mengekploitasi isu ini untuk kepentingan agenda politik mereka termasuk negara-negara yang memang mencemburui kesejahteraan dan keharmonian negara kita.

Orang-orang Melayu semuanya beragama Islam. Dalam Islam kita diajar untuk tidak bersengketa sesama Islam. Kenapa semua ini berlaku? Kerana agama telah dipolitikkan? Kenapa tidak berlaku kepada agama-agama lain? Ini kerana orang-orang Melayu berpegang kuat kepada agama Islam, sekiranya hendak memecahbelahkan orang-orang Melayu, agamanya yang menjadi kuncinya. Sekiranya kita berpegang teguh kepada ajaran agama Islam, pembohongan dan fitnah tidak akan bermaharajalela. Seperti yang disarankan oleh Mufti Perlis, dalam isu DSAI kedua-dua yang terlibat mesti berani bermubahalah atau bersumpah. Pendapat saya, isu ini juga seharusnya di bicarakan di Mahkamah Syariah kerana isu ini melibatkan kedua-dua yang beragama Islam dan disebuah mahkamah yang berlandaskan hukum Islam dan juga bagi mengelakkan campurtangan barat terutamanya AS yang mempertikaikan sistem kehakiman negara apabila membicarakan isu DSAI. Sekiranya kita menggunakan khidmat peguam yang bukan dikalangan orang-orang Islam dalam membicarakan kes-kes sebegini, saya percaya ada hujah-hujah yang mungkin ada pembohongan dan fitnah. Sepertimana isu Balasundram yang telah membuat akuan bersumpah pada mulanya dan kemudiannya mengubah pendirian. Ini kerana mereka tidak memperdulikan soal dosa dan pahala, yang penting untuk wang dan agenda politik mereka. Manakala bagi kita setiap orang Islam tanggungjawab yang diamanahkan kepada kita akan dihitung di akhirat kelak..!!

Sebagai seorang Islam kita seharusnya kembali kepada Al-Hadith dan Al-Quran. Sekiranya kita difitnah atau dianiaya, kita mohon kepadaNya agar melindungi kita dan saudara-saudara kita. Setiap doa orang yang teraniaya Allah SWT akan makhbulkan doanya, InsyaAllah...!!



RENUNGKANLAH !!

"WAHAI JIWA-JIWA YANG TENANG JANGAN SEKALI-KALI KAMU MENCUBA JADI TUHAN DENGAN MENGADILI DAN MENGHAKIMI. BAHAWASANYA KAMU MEMANG TAK PUNYA DAYA DAN UPAYA, SERTA KEKUATAN UNTUK MENENTUKAN KEBENARAN YANG SEJATI. BUKANKAH KITA MEMANG TERCIPTA LAKI-LAKI DAN WANITA, SERTA SUKU-SUKU DAN BANGSA-BANGSA YANG PASTI BERBEZA. BUKANKAH KITA MEMANG HARUS SALING MENGENAL DAN MENGHORMATI, BUKAN UNTUK SALING BERCERAI-BERAI DAN BERMUSUH-MUSUHAN!"
"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.."

( Al-Qur'an, Surah Al-Hujurat ( 49 ):6 ).


Fikir-fikirkan lah..!!

No comments: