Monday, July 7, 2008

PEMIMPIN-PEMIMPIN YANG DILAKNATI ALLAH SWT

Buktinya telah banyak kita lihat dan kita dengar. Berapa ramai pemimpin-pemimpin yang dahulunya gagah dan sombong telah dilaknati Allah SWT. Tidak kurang juga jumlahnya kerajaan yang besar lagi utuh telahpun hancur dan musnah.

Firaun yang gagah mengaku Tuhan, Namrud yang sombong membakar Nabi Allah SWT Ibrahim as, Qarun yang kaya, Tha’labah yang bakhil dan banyak lagi semuanya telah musnah bersama dengan kesombongan dan keangkuhan mereka!

Nikmat Allah SWT yang diberikan kepada Firaun tidak terkira banyaknya. Bersinpun tidak pernah. Jangan kita ingat kita sihat Allah SWT sayang kita. Firaun lagi sihat, tetapi dengan nikmat kesihatan itulah Allah SWT binasakannya. Orang lain selalu sakit, tetapi Firaun tidak. Orang lain mati, sedangkan dia belum juga mati-mati hingga dia merasa besar diri, sombong dan takbur. Akhirnya dia mengaku dirinya sebagai Tuhan.

Namrud begitu sombong dengan Allah SWT hingga membakar Nabi Ibrahim as. Berapa besar pangkat Namrud? Bagaimana dia menemui ajalnya? Kematianya hanya disebabkan oleh seekor nyamuk yang masuk ke lubang hidungnya!

Tidak ada seorangpun manusia pada hari ini yang sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja 40 ekor unta membawanya. Akhirnya Allah SWT tenggelamkan hartanya dengan dirinya sekaligus. Hingga kini harta itu tidak timbul-timbul. Harta Qarun itulah yang kita cari sehingga lupa sembahyang! Kalau kita kaya, kita sangka Allah SWT sayang. Qarun lagi kaya, akhirnya Allah SWT jahanamkan harta kekayaannya dengan dirinya sekali.

Di mana dan bagaimanakah keadaan mereka itu sekarang? Tanyalah pada tanah! Tanah yang mereka pijak semasa mereka diistidrajkan oleh Allah SWT yang akan memberikan jawapannya!!

Kita baru naik kereta sudah sombong. Rasullullah SAW naik ke langitpun tidak sombong. Kita kalau berjumpa dengan orang besar sudah sombong dan merasa bangga. Kalau menteri senyum kepadanya dia merasa bangga. Rasullullah SAW berjumpa dengan Allah SWT di langit, tetapi baginda SAW tidakpun sombong, apatah lagi sekiranya kita menjadi orang besar atau pemimpin-pemimpin yang berkuasa.

Kejadian seperti ini akan terus berlaku sepanjang zaman. Allah SWT berfirman bermaksud ; “Sunnah Allah SWT tidak pernah berubah atau bertukar”

Apabila kita tinjau semua ini, akan hilanglah segala persoalan yang tidak terjawab dan menjadi keraguan selama ini yang sentiasa mengganggu fikiran kita. Mengapa orang-orang kafir kaya raya? Mengapa orang-orang yang sentiasa membuat maksiat hidup mewah? Tidakkah kita hairan mengapa orang-orang yang selalu ke masjid hanya berbasikal, motorsikal atau kereta biasa? Sedangkan yang ke kelab-kelab malam, hotel-hotel naik kereta mewah?

Begitulah juga Allah SWT dengan kita. Kadang-kadang manusia mendapat nikmat yang diredhai Allah SWT dan kadang-kadang tidak. Rasullullah SAW bersabda yang bermaksud ;

“Apabila kamu melihat bahawa Allah SWT memberi nikmat kepada hambaNya yang selalu membuat maksiat (derhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diIstidrajkan oleh Allah SWT”.

Jadi, marilah kita renung-renungkan bersama..!!

No comments: