Saturday, July 12, 2008

GUA MUSANG

Gua Musang terletak dibahagian selatan Negeri Kelantan . Ia disempadani oleh jajahan Kuala Krai dan Jeli di Utara. Manakala negeri Pahang dibahagian selatan, negeri Perak di barat dan negeri Trengganu dibahagian timur. Ia merupakan jajahan yang paling jauh dari bandar Kota Bharu ,ibu negeri Kelantan. Kawasan ini merupakan kawasan pertanian dan tanaman utama ialah kelapa sawit, sayur-sayuran ditanah tinggi dan tanah rendah, buah-buahan dan lain-lain tanaman jangka pendek . Kebanyakan kawasan adalah dibawah pentadbiran KESEDAR (Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan), agensi pembangunan tanah persekutuan. Pada umumnya kawasan disini adalah tanah tinggi dan curam dilitupi oleh hutan dan berbukit-bukau.
Gua Musang merupakan bandar yang menghubungkan Kuala Lipis, Pahang ke Kota Bahru, yang akan melalui Kuala Krai, Kelantan.

Pada tahun 1984, saya telah ditugaskan disini untuk membina sebuah kem tentera di Gua Musang. Ini adalah merupakan projek yang pertama dalam karier saya sebagai seorang pegawai jurutera. Kem ini pada mulanya tidak mempunyai kemudahan asas, dan anggota-anggota tentera yang bertugas disini hanya tinggal didalam khemah dan pondok sementara sahaja. Saya bersama dengan 30 anggota-anggota jurutera yang berpengkalan di Kem Desa Pahlawan pada ketika itu telah dapat melaksanakan pembinaan kem yang mempunyai bangunan kediaman, pejabat dan rumah masak yang lengkap dengan bekalan letrik yang menggunakan generator dan sistem bekalan air. Kem ini dapat memberikan keselesaan kepada anggota-anggota tentera yang bertugas disini.

Kini Gua Musang telah berubah wajah, banyak pembangunan telah berlaku disini. Dahulu, bandarnya agak sunyi, kini telah sibuk dan kawasan-kawasan menarik untuk tujuan rekreasi dan pelancungan juga ada disini. Kalau anda dalam perjalanan ke Kota Bahru melalui Kuala Lipis, anda akan melalui Gua Musang. “Jange lupo singgoh dulu di Guo Musee, kito make nasi berlauk…!!”

Catatan Kembara kehidupan 1984..!!

No comments: