Tuesday, July 29, 2008

KENALI DIRI ANDA MELALUI TARIKH LAHIR ANDA..!!

FORMULANYA :

Contoh tarikh lahir anda : 31 . 7. 1959 (Jumlahkan kesemuanya & dijadikan angka tunggal)




Contoh : 1957 + 7 + 31 = 1995
1 + 9 + 9 + 5 = 24
2 + 4 = 6
-------------------------------------------
Anda dalam kategori PERSONALITI NO. 6


PERSONALITI NO 1.

Pada kebiasaannya, anda tidak suka diarah atau bekerja di bawah orang lain. Bekerja sendiri merupakan pilihan terbaik bagi anda. Anda merupakan seorang yang berani, tegas dan mempunyai cita-cita tinggi. Anda adalah seorang individualis dalam fikiran dan tindakan. Anda menghendaki kesetiaan yang tidak berbelah bagi. Anda amat yakin dengan diri anda, anda rasa betul dan efisien serta tidak mahu mengalah dalam banyak perkara. Anda suka mengambil inisiatif dan suka menjadi terbaik dan kebiasaannya adalah atau boss.

Selain daripada itu, anda juga bersifat kurang sabar tetapi jujur. Mereka yang tergolong ke dalam temperamen ini mempunyai perilaku yang cepat dalam fikiran dan aksi. Semua kerja hendaklah dijalankan dengan cepat dan tidak boleh ditunggu dan ditangguh. Anda boleh jadi gelisah, dan mungkin akan menyudahkan kerja seseorang yang bekerja secara perlahan. Anda juga mempunyai perasaan cemburu, iri hati, membenci, membalas dendam, curiga dan seumpamanya. Keadaan emosi teramat teramat kuat membakar sehingga menimbulkan cetusan kemarahan.

Antara kelemahan pada diri anda yang sepatutnya diperbaiki ialah sifat anda yang keras kepala, ketuanan, perangai yang sukar berubah, terlalu yakin, tamak dan kurang sabar. Kekuatan diri anda pula ialah banyak idea dan cara baru. Anda mestilah belajar untuk menjadi orang yang pertama dan tidak teragak-agak untuk menangani perkara yang luarbiasa dan original. Sifat keras, fikiran dan kehendak yang tidak dapat diubah boleh menimbulkan ketegangan minda dan tubuh serta penyakit.

Anda dinasihatkan menerima idea dan pendapat orang lain dan berfikiran secara terbuka. Anda sepatutnya kreatif dan mencipta perkara baru. Anda sebaiknya menjadi pengurus syarikat perniagaan atau menceburi bidang keusahawanan, kejuruteraan atau penulisan, maka anda patut mempertingkatkan kebolehan mengurus, keazaman serta wawasan. Pada keseluruhannya anda berada di bawah lambang “KEBEBASAN DAN KETULINAN”.

PERSONALITI NO. 2

Pada kebiasaannya, anda adalah seorang yang bijaksana dengan idea yang bernas tetapi tidak mempercayai kebolehan anda sendiri. Kurang keyakinan diri dalam membuat keputusan. Anda banyak menghabiskan masa untuk membuat pemilihan dan disebabkan perangai ini, anda mungkin kehilangan peluang keemasan. Kelemahan anda ialah amat sensitive, malu dan segan serta takut membuat kesilapan. Anda adalah seorang yang patuh mengikut kata. Anda suka mengikut gerak hati dan tidak suka bersendirian tetapi sanggup untuk bersendirian jika hubungan yang terjalin itu tidak serasi.

Selain daripada itu, anda suka menolong dan suka membuat kerja untuk orang lain. Ini membuatkan anda mudah letih dan hilang tenaga. Anda juga mudah mengalah, menyebabkan anda menjadi mangsa orang-orang yang suka mengambil kesempatan. Walaupun pendiam, fikiran anda aktif, sentisa bersedia dan cerdas. Kurang membantah dan membahaskan. Kebiasaannya, amalan hidupnya dipengaruhi oleh keluarga. Anda selalu memikirkan dan peka terhadap keperluan dan perasaan orang lain sebelum mengambil kira dirinya sendiri.

Anda adalah seorang yang baik, pendiam, lemah lembut dan suka melayan orang lain. Tidak tahu mengatakan “tidak”. Dengan itu seluruh tenaganya digunakan untuk membantu orang lain. Kejayaan hidup anda terletak pada kebolehan anda untuk menolong orang lain tanpa mengharapkan ganjaran. Dari segi kerjaya, anda boleh berjaya dalam bidang politik, pegawai kerajaan, pembantu dalam apa juga bidang, kerja-kerja seni, melukis, muzik, dan lain-lain. Anda patut memperbaiki kerja-kerja yang terperinci dan halus.

Kekuatan anda adalah bersifat pendamai dan pengaman. Oleh itu anda sangat sesuai berperanan sebagai diplomat. Anda patut mempertingkatkan kebijaksanaan dan diplomasi. Daya penarik anda sepatutnya ditingkatkan terhadap kumpulan dan masyarakat. Anda patut belajar bergaul dengan baik, lemah lembut dan pandai memujuk serta belajar meningkatkan nilai kendiri (self esteem) danmeluahkan perasaan secara terbuka. Pada keseluruhannya, anda berada di bawah lambang “KERJASAMA DAN PENDAMAI”.

PERSONALITI NO. 3

Pada kebiasaannya, anda adalah seorang yang kreatif, inisiatif, suka bersosial, mesra, romantik dan mudah dibawa berunding. Anda mempunyai kebolehan yang paling baik jika anda melakukan kerja-kerja yang berkait dengan fikiran. Selain daripada itu, anda juga boleh berjenaka dan senang bergaul. Anda merupakan seorang yang serba boleh. Dengan ini mungkin menghalang diri anda dan mencapai kejayaan yang tinggi kerana banyak penglibatan.

Anda dinasihatkan belajar untuk bertutur dengan baik kerana anda mempunyai kelebihan lisan dan perkataan yang boleh digunakan dalam penulisan, percakapan dan lakonan. Anda juga mesti belajar untukmendengar bisikan hati anda. Anda suka orang lain gembira dan sanggup melakukan apa saja untuk mencapainya. Anda biasanya sangat popular dan idealistik. Selain daripada itu, anda perlu mengelakkan diri dari mengkritik orang lain, tidak sabar, sukar menerima pendapat dan terlalu optismitik.

Anda mungkin kelihatan tenang dan damai, tapi dalam diri anda berkemungkinan ada sifat-sifat negatif seperti benci, marah, iri hati, dengki, ingin melihat kegagalan dan lain-lain. Pengendalian emosi sangat penting, kalau tidak memungkinkan anda berseorangan tanpa kawan karib. Anda mempunyai tabiat, perangai, sifat dan kelakuan tersendiri. Boleh marah-marah terhadap perkara kecil. Kelebihan anda ialah hendakkan kesemuanya dalam teratur, mengikut urutan dan disiplin. Anda perlu belajar untuk melihat sesuatu dengan realistic.

Oleh itu, bidang kerjaya yang patut anda ceburi ialah sebagai penulis, penceramah, pengkritik, menteri, pelukis, pengiklan, peguam, pakar makanan dan kesihatan, penghias dalaman atau bidang psikik. Pada keseluruhannya, anda berada di bawah lambang “PENERANGAN DIRI DAN CERIA”

PERSONALITI NO. 4

Pada kebiasaannya, anda adalah seorang yang mempunyai cita-cita tinggi. Anda sukakan arahan dan sesuatu yang rutin. Anda sangat peka dan tradisional, dan hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya anda lakukan. Anda suka bekerja keras dan sanggup melakukan sesuatu secara kerja secara bersendirian. Anda mudah tertarik dengan aktiviti luar dan merasai pertalian dengan alam sekitar.

Anda mungkin bersikap agak degil dan mahu sesuatu mengikut cara anda sendiri, anda cenderung untuk lalai mengambil manafaat dari perkara-perkara besar dan penting kerana terlalu menumpukan perhatian kepada perkara-perkara kecil dan remeh. Walau bagaimanapun anda berupaya untuk bersabar dan tekun bekerja.

Oleh itu adalah dinasihatkan anda mestilah belajar untuk menjadi seorang yang praktikal, merendah diri dan konservatif. Anda perlu belajar untuk menerima arahan dan nasihat, kerana anda perlu mendapat sesuatu dari diri sendiri dan bukan hanya dari orang lain. Anda juga harus belajar untuk lebih fleksibel dan bersikap lebih baik terhadapa diri sendiri.

Anda juga harus mengubah sifat keras hati, fikiran dan kehendak yang tidak dapat diubah serta kurang simpati kerana ini boleh menimbulkan ketegangan minda dan tubuh serta seterusnya boleh menyebabkan punca-punca masalah dan penyakit yang tidak diingini.

Dari segi kerjaya, anda mungkin lebih berjaya dalam bidang arkitek, petani, kontraktor, mekanik, tukang jahit, pelukis pelan, guru, akauntan atau membuka perniagaan kecil. Pada keseluruhannya, anda berada di bawah lambang “PEROGANISASIAN DAN KONSERVATIF”.

PERSONALITI NO. 5

Pada kebiasaannya, anda ingin menjadi manusia yang serba boleh. Anda perlu belajar mengenainya. Anda berkemungkinan besar mahu menceburkan diri dalam lebih satu kerja pada satu masa. Anda perlukan kebebasan untuk melancong, mencuba perkara baru, melakukan perubahan dan mengikut cara luar biasa. Selain daripada itu, anda mempunyai sikap ingin tahu dan suka mengambil risiko serta sangat bersemangat. Anda perlukan kepelbagaian dan tidak suka disekat.

Anda juga tergolong dalam keperibadian yang menarik perhatian lelaki atau wanita, serta orang ramai. Anda tidak pernah rasa senang hati apabila melakukan kerja-kerja rutin. Anda perlu berhati-hati agar jangan terjerat dalam penyalahgunaan dadah dan seumpamanya kerana anda mudah terpengaruh kepada perkara-perkara yang merugikan bakat anda. Anda merasakan dunia ini adalah sekolah anda, anda memerhatikan setiap peluang untuk mempelajari sesuatu daripada setiap situasi yang ditempuhi.

Anda mempunyai tenaga dan semangat yang kuat dan akan merasa muda sentiasa. Antara perkara yang anda perlu elakkan ialah merasa tidak tenteram, tidak puas hati dan mahukan perubahan yang berterusan. Anda sepatutnya tekun pada sesuatu kerja sehinggalah ianya selesai. Persoalan yang bermain difikiran anda tidak pernah terhenti. Anda dinasihatkan untuk melihat sesuatu dengan teliti dan mendapat fakta yang diperlukan sebelum membuat kesimpulan.

Dalam kerjaya, anda boleh berjaya dalam bidang kejurujualan, pengiklanan, ahli psokoloji, penulis, pengarah personal, penyiasat, guru, promoter, guru ilmu ghaib, pensyarah atau penulis cerita misteri atau detektif. Pada keseluruhannya, anda adalah di bawah lambang “ KEBEBASAN DAN PRINTIS”.

PERSONALITI NO. 6

Kebiasaannya, anda adalah seorang yang menginginkan ketepatan, disiplin dan kesemuanya dalam keadaan teratur, tersusun dan mengikut urutan. Anda juga tidak suka mengganggu kehidupan orang lain kerana anda terlampau menumpukan perhatian kepada kesempurnaan diri sendiri. Anda mengharapkan kesempurnaan sepenuhnya dalam apa perkara yang dilakukan dan tidak suka kepada orang yang bersikap sambil lewa dan malas. Anda mungkin seorang yang idealistic dan memerlukan sesuatu sebab untuk berasa gembira.

Oleh hal yang demikian, anda mesti belajar untuk bertanggungjawab dan mahu berkhidmat untuk orang lain serta memberi nasihat dan petunjuk secara percuma. Anda mestilah belajar untuk berjaya dalam bidang pelajaran, rumahtangga, atau keluarga. Anda adalah cekap dan mempunyai cara. Kelemahan yang patut dielakkan ialah degil, suka mengarah, terlalu mahukan ketepatan dan membuat sesuatu yang sukar diterima akal. Walau bagaimanapun anda boleh menjadi teman yang setia kepada sesiapa yang menjalin persahabatan secara serius.

Anda juga merupakan seorang yang idealis dan mampu untuk membuat kebajikan yang banyak untuk manusia. Anda selalunya mahu melakukan sesuatu mengikut cara sendiri, meletakkan idea dan juga ideanya ke atas orang lain. Anda juga perlu hidup dalam persekitaran yang artistic dan juga mewujudkan keharmonian dalam rumah tangga. Hubungan kekeluargaan yang kuat adalah penting buat anda. Anda sangat suka untuk membantu dan menjaga seseorang. Anda juga dikatakan sangat setia dan boleh menjadi guru terbaik.

Dari segi kerjaya, anda mungkin boleh lebih berjaya dalam bidang mengajar, memasak, mengetuai institusi, menjadi menteri, menjual makanan, tukang jahit, penghias dalaman, artis, pemuzik, petani, penjual perabot, pelukis atau doktor. Pada keseluruhannya, anda berada di bawah lambang ’PERKHIDMATAN DAN ROMANTIK’.

PERSONALITI NO. 7

Pada kebiasaannya, anda merupakan seorang pemikir atau saintis, seorang yang mahukan kesempurnaan serta seorang penganalisa. Anda tidak menerima sesuatu melainkan ianya terbukti atau boleh dikaitkan dengan fakta. Anda mempunyai minda yang baik dan mampu mengumpulkan pengetahuan dari berbagai bidang. Anda juga mampu menumpukan masa untuk mengkaji berseorangan, beribadat atau munajat. Oleh itu anda patut memilih bidang kerja yang khas. Anda merupakan golongan PENCARI. Selalu menyelesaikan sesuatu yang tersembunyi dan anda sukar menerima sesuatu perkara dengan mudah. Anda juga termasuk golongan orang yang suka berahsia.

Selain daripada itu, anda inginkan ketepatan, hendaklah kesemuanya dalam keadan teratur, tersusun, mengikut urutan dan berdisiplin. Anda mengharapkan kesempurnaan sepenuhnya dalam apa jua perkara yang dilakukan dan tidak suka kepada orang bersikap sambil lewa dan malas. Anda tidak pula mengkritik secara terbuka atas keadaan sedimikian, tetapi anda melahirkan rasa tidak senang secara menunjukkan contoh teladan supaya menjadi ikutan. Anda mungkin suka mempersoalkan apa yang ada disekililing anda tetapi anda tidak suka dipersoalkan. Anda kerap dikenali sebagai ahli falsafah dan sangat berpengetahuan dan kadangkala bersendirian. Anda gemarkan perkara yang berteknikal dan berkebolehan menjadi penyelidik yang baik dalam menyelesaikan sesuatu perkara.

Anda patut memilih bidang kerjaya yang khas. Kerjanya adalah professional bukan manual. Oleh itu, bidang kerjaya yang patut anda ceburi ialah menjadi pendidik, saintis, peguam, guru, penulis, pemain organ, pegawai agama, pakar, pencipta, pelakon atau dalam hal mistik. Anda juga boleh menjadi inspirasi kepada orang lain. Pada keseluruhannya, anda berada di bawah lambang “PENGKHUSUSAN DAN INTELEKTUAL”.

PERSONILITI NO. 8

Pada kebiasaannya, anda mempunyai kebolehan mengurus dan boleh mengurus syarikat besar. Anda mestilah belajar menjadi praktikal, cekap dan seorang yang pandai mengenai perangai dan sikap orang lain. Anda adalah ketua samada dalam perniagaannya sendiri atau dikaca mata awam. Anda mempunyai falsafah, tapi anda seorang seorang yang tabah, waras dan adil. Anda termasuk dalam golongan penyelesai masalah. Anda adalah professional, berterus terang, penilai yang baik dan tegas.

Kejayaan yang besar dalam diri anda akan dicapai bila anda dapat menyeimbangkan antara wang dan keperluan kerohanian, kerana dalam kebiasaan anda mungkin bekerja terlalu kuat untuk menjadi mewah dan ini mungkin meletihkan diri anda dan memesongkan anda dari apa yang sebenarnya anda ingin capai. Anda selalunya mempunyai perancangan yang hebat dan suka hidup dalam suasana kehidupan yang baik. Anda sangat suka mengendalikan manusia. Anda melihat manusia sebagai objektif. Anda perlu belajar untuk membuat keputusan berdasarkan keperluan orang lain.

Anda sepatutnya belajar menjadi seorang pentadbir atau pengurus yang cekap. Oleh itu, bidang kerjaya yang patut anda ceburi ialah menjadi hakim, peguam, jurubank, penasihat kewangan, broker, penganalisis sikap atau dalam perniagaan/keusahawanan, kegiatan sukan, hartanah atau penerbitan atau bekerja dengan kerajaan atau swasta. Pada keseluruhannya anda adalah di bawah lambang “PENGURUSAN DAN PENYELESAIAN”.

PERSONALITI NO. 9

Pada keseluruhannya, anda adalah seorang yang cintakan sesama manusia dan sentiasa berhasrat untuk menolong orang lain. Anda lebih menumpukan perhatian kepada pihak orang ramai. Anda bersifat gagah, boleh dipercayai dan diharap serta menanggung beban tanpa sungutan. Anda tekun bekerja dan berusaha walaupun menghadapi rintangan dan kekecewaan.

Anda mempunyai kelebihan untuk menghiburkan orang lain, sangat penyayang dan pemurah. Dengan daya tarikan yang ada, tiada sesiapa pun yang dianggap asing kepada anda. Anda juga mungkin suka bekerja lebih dan menyembunyikan daripada diketahui orang lain. Kemungkinan anda juga seorang yang agak lambat menyudahkan sesuatu tugas tetapi tekun bekerja. Anda juga patut belajar untuk tidak menjadi tamak dan tidak mengharapkan ganjaran dari usaha anda.

Selain daripada itu, anda juga patut menjadi rajin, bersimpati, tolak ansur dan sensitive terhadap perasaan orang lain. Anda mempunyai imiginasi yang baik dan boleh berjaya didalam banyak bidang. Anda mempunyai personality yang pelbagai sehingga menyukarkan orang sekeliling anda untuk memahami diri anda. Anda boleh berubah dan menyesuaikan diri mengikut persekitaran. Untuk lebih berjaya anda perlu membina landasan kasih sayang dan tidak bergantung kepada nasib dan perasaan (mood).

Diantara bidang yang patut anda ceburi ialah bidang perguruan, kedoktoran, menjadi artis, pemuzik, tabib, penulis, pendakwah atau penjual makanan kesihatan. Anda juga boleh jadi penghibur atau pengurus jualan. Anda seorang idealis dan sering kecewa apabila orang lain tidak dapat mencapai apa yang anda harapkan. Oleh itu, anda perlulah mengelakkan diri daripada menjadi kepala angin, penyegan dan teragak-agak. Pada keseluruhannya, anda berada di bawah lambang “KESELURUHAN DAN PENGHIBUR”.


CATATAN : Kajian ini tidak semestinya tepat kerana banyak faktor-faktor lain yang mempengaruhi sikap setiap individu, ianya hanya untuk panduan sahaja.

No comments: