Friday, July 11, 2008

MANUSIA ISTIDRAJ MANUSIA YANG LUPA DARATAN

Walaupun dia membuat maksiat, tapi dia merasakan Allah SWT menyayanginya. Manusia seperti ini kadang-kadang memandang hina kepada orang-orang yang suka beramal dan ke masjid. Apatah lagi orang yang selalu ke masjid itu hanya berselipar jepun atau berterompah kayu, sedangkan dia naik kereta mewah.

“Alah, siang malam ke masjid, ke surau, tapi basikal buruk pun tak ada. Tengok aku..! Aku nak ke kelab malam dengan kereta mewah. Walaupun aku tidak pernah bersembahyang, tapi Allah SWT sayangkan aku. Kalau awak sedikit ibadat, tentu awak juga akan kaya macam aku.” Katanya dengan sombong.

Inilah jenis manusia yang tidak sedar akan dirinya sendiri. Dia melakukan maksiat pagi petang, siang dan malam, dia sangka Allah SWT sayangkannya.

Maka mereka yang berpendapat sedemikian, baik mereka mereka yang mengaku muslim, lebih-lebih lagi yang kepada orang yang sudah nyata kafirnya, berterusanlah mereka menggunakan nikmat pemberian Allah SWT yang berupa harta kekayaan, kebesaran, pangkat dan kuasa mereka untuk melakukan penindasan dan kezaliman serta maksiat (derhaka) kepada Allah SWT yang berterusan.

Sesungguhnya mereka tidak faham dan tidak sedar sama sekali bahawa pemberian nikmat itu ada istidraj daripada Allah SWT. Dengan pemberian nikmat yang tidak diredhaiNya itu mereka akan lalai dari mengingati Allah SWT. Akhirya mereka akan menemui kehancuran dan kemusnahan.

Kadang-kadang Allah SWT memberikan manusia nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya. Rasullullah saw bersabda dengan bermaksud;

“Apabila Allah SWT mengkehendaki untuk membinasakan semut, Allah SWT terbangkan semut itu dengan dua sayapnya”(Daripada kitab Nasa’ihbul ‘Ibad)

Anai-anai misalnya, kalau tidak ada sayap selamatlah dirinya. Dia akan duduk diam di bawah daun atau merayap di celah-celah batu. Jika Allah SWT hendak membinasakanya, Allah SWT berikan ia sayap. Anai-anai kalau sudah bersayap namanya akan berubah menjadi kelkatu. Otaknya menjadi otak kelkatu. Kelkatu, bila dapat nikmat dia cuba lawan api. Begitulah juga lumrah manusia, bila mendapat nikmat, dia cuba melawan kekuasaan Allah SWT.

Untuk renungan kita bersama...!!

No comments: