Saturday, July 26, 2008

KAWAL PENINGKATAN KOLESTEROL ANDA...!!

Kolesterol darah yang tinggi merupakan satu keadaan di mana tahap kolesterol dalam darah meningkat tinggi. Lazimnya, badan kita akan mengimbangi kolesterol yang diperolehi dari makanan supaya apabila terlalu banyak kolesterol dihasilkan dari makanan, organ hati akan mengurangkannya. Tetapi jika kita mempunyai berlebihan berat badan atau memakan makanan yang tinggi lemak, maka badan kita tidak lagi mampu mengimbanginya. Bila ini terjadi, paras kolesterol darah akan meningkat.



Faktor risiko penyakit jantung yang lain :

· Sejarah keluarga yang mempunyai penyakit jantung.
· Tekanan darah tinggi.
· Merokok.
· Diabetes.
· Kegemukan (berlebihan berat badan).
· Gaya hidup yang sedentari.


Jika anda memiliki satu atau lebih dari faktor di atas, anda perlu berjumpa doktor untuk mendapatkan pemeriksaan kolesterol darah anda.

RISIKO :

Paras kolesterol yang tinggi boleh meningkatkan risiko saluran darah tersumbat yang boleh mengakibatkan:
  • Serangan jantung
  • Angin ahmar (strok)
  • Serangan sakit dada atau angina
  • Tekanan darah tinggi
  • Kegagalan buah pinggang

DIET & GAYA HIDUP

Antara tip untuk mengekalkan paras kolesterol yang sihat:

  1. Buangkan semua lemak dan kulit daripada daging, ayam dan itik sebelum makan. Tukar cara masakan dari menggoreng kepada membakar atau memanggang.
  2. Elakkan kuah dan sos yang berlemak. Gantikan krim dengan yogurt sebagai sos dan hiasan. Pilihlah buah-buahan segar sebagai pencuci mulut dan bukannya kek atau biskut.
  3. Guna minyak sayuran seperti kanola, kesumbar dan zaitun dalam kuantiti yang kecil untuk menggoreng. Kurangkan penggunaan marjerin kerana ia mengandungi minyak separa ter-hidrogen (asid lemak trans).
  4. Hadkan pengambilan makanan yang mengandungi minyak kelapa sawit, minyak kelapa, mentega, telur kuning dan lemak susu.
  5. Udang dan kerang-kerangan boleh diambil sekali-sekala kerana kandungan kolesterolnya lebih rendah daripada yang disangkakan dan ia mengandungi lemak tepu yang rendah.
  6. Tambahkan serat ke dalam diet anda terutamanya serat oat. Pilih bijirin penuh apabila membeli roti atau bijirin.
  7. Hadkan pengambilan organ dalaman haiwan seperti hati, ginjal, otak dan limpa yang tinggi dengan kolesterol.
  8. Senaman adalah senjata penting untuk menentang kolesterol tinggi dan penyakit jantung. Kajian menunjukkan senaman yang kerap (kira-kira 30 minit sebanyak tiga hingga lima kali seminggu) dapat meningkatkan paras HDL serta menyingkirkan kolesterol LDL berlebihan daripada darah. Anda boleh melakukan senaman aerobik, berenang, angkat berat, berjalan kaki dan menari.
Pilihan Makanan :

· Kurangkan makanan bergoreng , coklat, kek dan biskut.
· Makan lebih sayur-sayuran dan buah-buahan.
· Pilih makanan hasil tenusu (dairy products) rendah lemak.
· Pilih makanan kekacang dan daging berikut Ayam, ikan, kacang soya.
· Kurangkan pengambilan jenis-jenis kekerang, udang dan organ-organ dalaman.
· Kurangkan memakan kuning telur dan telur ikan.
· Gunakan minyak sayur-sayuran (kecuali minyak kelapa).


Jumlah paras kolesterol yang disyorkan :

Di bawah 200mg/dl atau di bawah 5.5mmol/L dengan paras kolesterol LDL kurang dari 130 mg/dl dan paras kolesterol HDL lebih dari 35 mg/dl (#1.6 mmol/L). Pada kebiasaannya kaum wanita yang masih mengalami haid mempunyai HDL lebih tinggi dari kaum lelaki. Jadi untuk kaum wanita, paras HDL yang melebihi 55 mg/dl adalah baik dan disyorkan. Jumlah paras kolesterol yang melebihi 200 hingga 220 mg/dl selalunya dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung.

Anda disyorkan untuk membuat pemeriksaan kesihatan agar kalestrol anda berada ditahap yang selamat.

No comments: